ایستگاه راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد

1402/05/21 -




توضیحات

ایستگاه راه آهن مشهد

از هر طریقی که تصمیم داشته باشید میتوانید به مشهد سفر کنید ولی سفر با قطار هم مورد توجه است. بسیاری از پکیج‌های تور مشهد در خود استفاده از قطار را به عنوان وسیله حمل و نقل جای دادند. فرقی نمیکند از تور لحظه آخری مشهد استفاده کنید یا تور ارزان، در هر صورت ممکن است با قطار خود را برسانید. در این مطلب هم قصد داریم تا حدی به تشریح ایستگاه راه‌آهن مشهد بپردازیم.

در اسناد معتبر و رسمی این شواهد به چشم میخورد که ایستگاه راه‌آهن شهر مشهد در بین 20 اثر معماری خارق‌العاده که بعد از جنگ بین‌الملل دوم ساخته شده‌اند و متعلق به آسیا میباشند جای دارد. با این تفاسیر جای تعجبی ندارد اگر بگوییم این ایستگاه بهترین ایستگاه راه‌آهن ایران میباشد. مرحوم حیدر غیایی معمار سرشناس ایرانی، معماری و طراحی نقشه این بنا را بر عهده داشت. ساخت این بنای عظیم در سال 1334 خورشیدی آغاز شد و سرانجام پس از گذشت 11 سال در سال 1345 کار ساخت آن به پایان رسید و فعالیت خود را آغاز کرد. وقتی وارد این مجموعه میشوید ابتدا با سقفی بلند و زیبا مواجه میشوید که ممکن است موجب حیرتتان شود و بعد از گذر از ستون‌های استوار سالنی که به ایوان مدائن بی‌شباهت نیست در پیش چشمانتان ظاهر میشود که در ترکیب آن، سقف شکوه و اقتدار خاصی را دارا میباشد. هر مسافری که سوار بر قطار وارد راه‌آهن شود خواهد دید که از رو به رو، ساختار کلی این بنا به شکل یکی از بال‌های فروهر است و دلیل این امر را میتوان تلاشی برای آرامش مسافرانی که ممکن است استرس داشته باشند دانست.

ایستگاه راه آهن مشهد

اگر سالن را بپیمایید متوجه میشوید که سالن‌های سفیدرنگ در پس یکدیگر قرار دارند که نظام آن‌ها شکل قطار را در تصویر میکند. ایستگاه قطار مشهد کاربرد مسافری و باری دارد و در طول 7 خط عمده فعالیت خود را انجام میدهد. در کنار خطوط مسافربری و باربری، خطوط تعمیراتی و تاسیساتی هم مشغول به کارند.

از آن‌ جایی که بسیاری از مسافران و زائرانی که خود را به مشهد میرسانند از قطار استفاده میکنند و به عبارتی دیگر 30 درصد از مسافران سالانه مشهد از راه‌آهن استفاده میکنند که این برابر است با حدود 14 میلیون مسافر، پس بدیهی است که نیاز به افزایش ظرفیت این راه‌آهن باشد علی‌الخصوص با وجود رشد و گسترش روزافزون مسافران که البته تا پایان برنامه پنجم توسعه بعد از انقلاب اسلامی، عملیات عمرانی برای این گسترش پیشبینی شده است.

البته در حال حاضر این طرح یعنی برنامه پنجم توسعه و گسترش دادن ظرفیت‌های راه‌آهن مشهد در جریان است و مطالعات لازم بر روی آن انجام میگیرد. در این طرح پیشبینی شده است که سه راسته سکو و همچنین 6 خط ورودی و خروجی قطار و افزایش کارگاه‌ها و کارخانه‌های واحد تعمیرات واگن و لکوموتیو و البته خطوطی که وظیفه پشتیبانی از خطوط اصلی را دارند احداث و گسترده شوند.

شایان به ذکر است که در ترمینال شماره 2 راه‌آهن شهر مشهد با مساحت 10 هزار متر در سالن اصلی و همچنین چندین سکو، خط ورودی و خروجی، و تاسیسات و تجهیزات پشتیبانی گسترده قرار است احداث شود و در پایان مراحل احداث و شروع به کار آن خواهیم دید که ظرفیت سالانه راه‌آهن مشهد 11 میلیون افزایش میابد و به 25 میلیون در سال میرسد.

در مقابل این ایستگاه یک سازه نمادین وجود دارد که بسیار زیبا و هنرمندانه میباشد. در این سازه دو قطعه بر یکدیگر عمود شده‌اند که قطعه‌ای که از طول کمتری برخوردار است نماد جنس زن است و آن قطعه که طول بیشتری دارد هم نماد جنس مرد میباشد. قسمت پایین این سازه نماد سیاره زمین میباشد و قسمت بالایی آن نشانگر روزگار است. بعد از پرس و جو کاشف به عمل آمد که طراح این سازه یعقوب دانش دوست میباشد.

تور مشهد با قطار

 
 

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود