بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در سال 1398

بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در سال 1398

1402/05/19 -




توضیحات

در اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران می توانید همچون افراد بومی آن منطقه زندگی کنید و فضای بیرون شهرهای بزرگ را ببینید. در چنین فضاهایی و به دور از هتل ها و مسافرخانه های مخصوص گردشگران، می توانید انرژی واقعی ایران را احساس کنید.

آیا می خواهید ایران واقعی را تجربه کنید؟

اقامتگاه های بوم‌گردی برای گردشگرانی که به مسائل بوم‌شناسی علاقه دارند و به دنبال یک تجربه فرهنگی بی نظیر هستند، انتخاب خوبی است. اقامتگاه های بوم‌گردی ایران، مانند اقامتگاه های سایر کشورها، هتل ها یا مسافرخانه هایی هستند که فلسفه و اصول زندگی در همان منطقه را دنبال می کنند.

طبیعت‌گردی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ایران

هدف از طبیعت گردی، برقراری ارتباط میان گردشگران و جوامع محلی است. این ارتباط از طریق اصول حفاظت و آگاهی از زیست بوم ها صورت می گیرد و باید به نحوی باشد که از فرهنگ و محیط محلی مراقبت کند.

شاید خواندن این جمله که ایران کشوری خود کفا است، برایتان عجیب باشد. به علت تحریمات سنگینی که بیش از 40 سال است بر این کشور اعمال می شود، تنها اقلام بسیار کمی (مانند غذا)، به ایران وارد می شود. بیشتر کارخانه های کشور، توسط خانواده های ایرانی راه اندازی و اداره می شوند. در حقیقت هیچ هتل یا تجارت بین المللی در ایران وجود ندارد. در نتیجه، برقراری ارتباط با جوامع محلی و حمایت از تجارت های محلی امری مهم و اجتناب ناپذیر محسوب می شود.

متخصصین معتقدند که اقامتگاه بوم‌گردی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • از مواد اولیه موجود در همان منطقه برای ساخت ساختمان، اسباب و اثاث و دکوراسیون استفاده کند و از این طریق فرهنگ و میراث مردم آن منطقه را منعکس کند.
  • در محیطی طبیعی بنا نهاده شود که بتوان گیاهانی را در آن پرورش داد.
  • با محیط سازگار باشد و دارای سیستم انرژی، آب و فاضلاب در محل باشد و تا حد امکان از غذاهای بومی بهره ببرد.
  • موقعیت برقراری ارتباط با تجارت ها، راهنماها و کشاورزان محلی را برای مهمانان فراهم کند.

 

اقامتگاه نارتیتی، استان یزد

این اقامتگاه که در 20 کیلومتری شهر تاریخی یزد قرار دارد، بهترین مکان ممکن برای گردشگرانی است که قصد گردش در یزد و مناطق اطراف آن را دارند. اقامتگاه نارتیتی اتاق هایی ساده به سبک سنتی دارد و با غذاهای خانگی از مهمانان خود پذیرایی می کند. اصول نارتیتی باعث می شود که مهمانان تشویق شوند در این فضا اقامت و استراحت کنند.

این اقامتگاه با استفاده از روش ها و مصالح قدیمی ساختمان سازی، مانند آجرهای گلی و نی، ساخته شده است. معماری این ساختمان با خانه های روستاهای اطراف و منظره کویر استان یزد ادغام می شود.

اقامتگاه نارتیتی

 

اقامتگاه نارتیتی خود تورهای متنوعی از مزرعه و باغ گردی را در روستاهای اطراف برگزار می کند و به مهمانان این فرصت را می دهد که روش های کشاورزی در ایران باستان را یاد بگیرند. مردم کویر نشین، طی هزاران سال با استفاده از این روش ها، به حیات خود در کویر ادامه داده اند.

مهمانان می توانند به سادگی از طریق سرویس های خط واحد، هر نیم ساعت یک بار، مسیر اقامتگاه به یزد و بالعکس را طی کنند. همچنین می توانند از تاکسی و یا امکاناتی که مدیر اقامتگاه در اختیارشان قرار می دهد استفاده کنند.

 

اقامتگاه بوم‌گردی گیله بوم، استان گیلان

گیله بوم بهترین محل اقامت گردشگرانی است که قصد گردش در گیلان، استان شمالی کشور را دارند. بعد از مناطق کویری مرکز ایران، استان گیلان با زمین های شالی کاری، مزارع چای، روستاهای ساحلی و جنگل های وحشی، تنوع زیبا و ویژه ای به حساب می آید. همچنین این استان غذاهای محلی فوق العاده ای دارد که در تمام دنیا مشهورند و تنوع آن ها، نام این استان را وارد لیست جهانی کرده است.

اقامتگاه بوم گردی گیله

اقامتگاه گیله بوم توسط زوجی تهرانی که به دنبال تغییری بزرگ بودند پایه گذاری شد. این محل که از تمام اصول صنعت طبیعت گردی پیروی می کند، محلی بی نظیر است. در گیله بوم، فعالیت هایی همچون ذخیره آب باران، استفاده مجدد از آب شیرین و کودهای گیاهی و جانوری، و نیز تلاش های مداوم برای پیشرفت، باعث شده اند که صاحبان آن به هدف خود نزدیک و نزدیک تر شوند. هدف آن ها ساخت اقامتگاهی است که صددرصد عاری از کربن باشد.

مهمانان امکان همکاری در بسیاری از فعالیت های این اقامتگاه را دارند.

آیا دوست دارید سفالگری یا نمدبافی را امتحان کنید؟ دلتان می خواهد با دستان خود سبدی از نی بسازید؟ شالیکاری، چیدن شکوفه های پرتقال و برداشت چای چطور؟ فرقی نمی کند در چه فصلی به گیلان سفر کنید، همیشه فعالیت هایی هست که بتوانید آن ها را در اقامتگاه زیبای گیله بوم انجام دهید.گیله بوم در شمال غربی رامسر و درست بیرون از چابکسر و در ساحل دریای کاسپین واقع است. 400 کیلومتر بعد از تهران، می توانید با اتوبوس های تهران به رامسر خود را به آن جا برسانید. این اقامتگاه می تواند تا 17 مهمان را در اتاق ها، کلبه ها و خانه های درختی خود جا دهد.

اقامتگاه بوم‌گردی و مزرعه ارگانیک متین آباد، استان اصفهان

متین آباد در مرکز کویر و در اطراف یک کاروانسرا ساخته شده است و می تواند بهترین تجربه گردش در کویر را برای مهمانان خود رقم بزند.

این اقامتگاه با استفاده از روش های قدیمی و مواد اولیه محلی ساخته شده است. مهمانان می توانند در اتاق های کاروانسرا، کلبه های سنتی و یا چادر بمانند. همه این فضاها با قالیچه های ایرانی و صنایع دستی آراسته شده اند. رستوران متین آباد غذاهای ارگانیک خوشمزه ای را برای وعده های صبحانه، ناهار و شام تدارک می بیند.

متین آباد

 

در مزرعه ارگانیکی که در مجاورت اقامتگاه قرار دارد، محصولات تازه ای همچون انار، پسته، هندوانه، کدو حلوایی، فلفل، گوجه، و زعفران تولید می شود. آن ها همچینن به فعالیت هایی مانند پرورش اسب، شتر و شترمرغ مشغول هستند. مهمانان می توانند علاوه بر بازدید از مزرعه، شترسواری، دوچرخه سواری و رصد ستارگان را هم تجربه کنند.

اقامتگاه متین آباد به علت فعالیت های زیست محیطی و حمایت از جوامع و صنایع محلی، موفق به دریافت گواهینامه از مراکز جهانی و نیز تقدیرنامه از صنعت طبیعت گردی گردیده است.

این محل در 60 کیلومتری کاشان قرار دارد و یکی از محبوب ترین اقامتگاه‌ های بوم‌گردی ایران است. بهتر است حتما به شهر کاشان که به دلیل مراکز گلاب گیری، معماری و باغ های ایرانی بی نظیر خود مشهور است، سر بزنید. از دیگر محیط های دیدنی اطراف می توان به روستای تاریخی ابیانه و شهر زیرزمینی نوش آباد اشاره کرد.

 

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود