تجربیات غیر گردشگری در ایران - نکاتی برای کشف ایران واقعی

تجربیات غیر گردشگری در ایران - نکاتی برای کشف ایران واقعی

1402/05/24 -




توضیحات

این مقاله نوشته های یک توریست هنرمند و معلم استرالیایی است به نام خانم آلیسون که تجربیات خود از سفر به ایران در حوزه های غیر گردشگری را به رشته تحریر درآورده است.

من گردشگری فصلی هستم که همیشه در تلاش است تجربیات سفرش را متعادل نگه دارد. منظور این است که دلم می خواهد هنگام سفر به کشوری جدید، هم از برخی از مکان های اصلی دیدن کنم، و هم شانس دیدن پشت صحنه ها و کشف ماهیت اصلی آن مکان ها را داشته باشم. 

از بین بردن این تعادل، به ویژه در مقاصد نوظهور همچون ایران که در آن صنعت گردشگری بین المللی طفلی نوپا به حساب می آید، کار آسانی نیست. پس چگونه می توان تمام چیزهای خوب را دید اما از گردش های تکراری و بی کیفیت که نهایتا منجر به خرید کارت پستال و آهن رباهایی برای یخچال می شود، حذر کرد؟

در این بخش، ترفندها و نکاتی را به شما گوشزد می کنم که بتوانید با استفاده از آن ها ایران را ببینید و حتی لحظه ای احساس نکنید که گردشتان بیهوده و بی کیفیت شده است!

 

سفرتان را با ذهنی باز آغاز کنید:

برخلاف چیزی که در رسانه ها می خوانید، مردم ایران (چه مرد و چه زن) مردمی پرشور، تحصیل کرده، مطلع و آگاه هستند. بهتر است هر ایده ای را که از قبل درباره ایران در سر داشته اید، در لحظه ورودتان به این کشور دور بریزید.

با ذهنی باز وارد ایران شوید، همه چیز را ببینید و خودتان تصمیم بگیرید که ایران واقعا چگونه کشوری است.  حتما به این نتیجه می رسید که ایران کشوری دیوانه کننده است، اما نه به آن دلایلی که در اخبار می بینید.

از شهرها بیرون بروید

این نکته، نکته ساده ای است که گاهی اوقات فراموش می شود. تفاوت میان شهرها و روستاهای ایران بسیار زیاد است. در شهرهای ایران (مانند تهران، مشهد، اصفهان و شیراز) که تمام شهروندان در آپارتمان زندگی می کنند و به ندرت طبیعت را تجربه می کنند، جنگل هایی در حال ایجاد و پخش شدن هستند. اما رفتن به روستاها، مانند این است که به زمان های گذشته بازگشته ایم، زمان هایی که زندگی ها ساده تر بودند و مردم هنوز با محیط اطرافشان در ارتباط بودند.

اگر در این شهرها هستید

یک روز از سفرتان را به این مکان ها اختصاص دهید

تهران

دربند

دربند، روستایی کوچک است که در کوهپایه کوه های البرز و در شمال تهران واقع شده است. برای رسیدن به این مکان، باید پیاده و یا سوار بر الاغ از میان روستا و از مسیری کوهستانی عبور کنید. همچنین می توانید در یکی از چایخانه های سنتی روستا اوقات خوشی را بگذارنید. 

کاشان

ابیانه

یکی از روستاهای ایران که عکس های بسیار زیادی از آن وجود دارد، ابیانه است. این روستا به واسطه خانه های آجری و صنایع دستی خود به شهرت رسیده است. ابیانه حدود یک و نیم ساعت با کاشان فاصله دارد و مقصد خوبی برای سفری یک روزه است. 

رشت

ماسوله

ماسوله مقصد مورد علاقه گردشگران ایرانی است. این روستای بی نظیر، با کوه های مرتفع، جنگل های انبوه، و مه سنگین احاطه شده است.  در ماسوله، سقف یک خانه حیاط خانه دیگر است. در بازار این روستا، لباس های بافتنی زیبا و گیاهان دارویی که از کوه های اطراف چیده شده اند، به فروش می رسند.

شیراز

قلات

این روستا که در چهل کیلومتری شیراز واقع است، دارای خیابان های بادی و خانه های سنگی قدیمی است. درست بیرون از این روستا، آبشاری فوق العاده و محلی برای پیاده روی وجود دارد. تا چندین سال پیش، این روستا با نام آمستردام ایران شناخته می شد. علت این نامگذاری آن بود که اقلام غیر قانونی به راحتی در کافی شاپ های واقع در این روستا یافت می شدند.

تبریز

کندوان

روستای کوچک کندوان که پر از خانه های سنگی است، روستایی خاص و مسحور کننده است. برای صدها و شاید هزاران سال، ساکنین این روستا در خانه های سنگی زندگی می کردند. سنگ های به کار رفته در ساختن این خانه ها، اشکالی عجیب و غریب داشتند و از کوه های اطراف جدا شده بودند. ساکنین این روستا که در میان سنگ ها پنهان شده بودند، هم از حمله نیروهای مهاجم و هم از سرمای شدید زمستان ها در امان بودند. کشاورزی سنتی کندوان، جایی که مردم گوسفندانشان را به چرا می برند و گردو می کارند را ببینید.


 

رایگان سفر کنید

بدون شک دیدن افراد محلی بهترین راه داشتن سفری واقعی است. در ایران، دیدن افراد محلی کمی سخت است، چرا که افرادی که به گردشگران نزدیک می شوند، در واقع راهنماهای تورهای گردشگری هستند و می خواهند از این راه کسب درآمد کنند.

گرچه سایت های سفرهای رایگان در ایران مسدود شده اند، اما بسیاری از ایرانیان حساب های کاربری فعالی در دنیای مجازی دارند. من استفاده از سفر رایگان با هدف پیدا کردن محل اقامت شبانه را توصیه نمی کنم، اما می توان از آن برای ملاقات و دیدن افراد محلی بهره گرفت.

پیش بروید، شجاع باشید. قرار است چه چیزی را از دست بدهید؟


 

کافه های تهران را بگردید

بیشتر گردشگرانی که از کشورهای دیگر وارد ایران می شوند، نخست وارد تهران می شوند و در نهایت از تهران به کشورهای خود بازمی گردند. گرچه پایتخت ایران به عنوان شهری شلوغ و آلوده شناخته می شود (این مسئله حقیقت دارد)، اما این شهر حساس ترین و پیشرفته ترین شهر ایران نیز به شمار می آید.

به جای دیدن مسجد و موزه های دیگر، بعد از ظهر های خود را در کافه ای در تهران بگذرانید. کافه ها بهترین مکان های دیدن مردم است. هنگامی که مشغول صرف لاته و چیزکیک خود هستید، متوجه میشوید که تمام آن باورهایی که درباره ایران داشته اید،در حال تغییر است.

این کافه ها را امتحان کنید

  • کافه آپ آرت مان، هفت تیر
  • کافه تایپ، ایرانشهر
  • کافه لمیز، میدان ونک، میدان تجریش یا ولیعصر
  • کافه سینما، باغ فردوس
  • سام کافه، پاساژ سام سنتر، فرشته

 

قبل از رسیدن به مقصد، اطلاعاتی درباره آن کسب کنید

به لطف رسانه های ارتباط جمعی، برقراری ارتباط با غریبه ها کار بسیار آسانی است. هم می توانید رایگان سفر کنید و هم می توانید با افراد محلی ارتباط برقرار کنید. بسیاری از ایرانیان، متن های خود را هم با زبان فارسی و هم با زبان انگلیسی به اشتراک می گذارند، در نتیجه هر کسی به راحتی می تواند بفهمد چه اتفاقی در حال روی دادن است.

شما به چه چیزی علاقه مندید؟ هنر؟ صخره نوردی؟ آموزش زبان انگلیسی؟ پارکور؟ شکسپیر؟ وارد دنیای اینترنت شوید و ببینید چه چیزهایی در اطرافتان در حال وقوع است.

ایرانیان بسیار خونگرم هستند و علاقه زیادی به همکاری کردن دارند. زمانی که در ایران اقامت دارید،  یک دوره سفالگری، زندگی یک هنرمند و نحوه میزبانی جلسه ای را در نظر بگیرید. سطح فرهنگ شما را شگفت زده خواهد کرد.

در فیسبوک صفحه ای با عنوان "شما را در ایران می بینیم" وجود دارد. این صفحه می تواند شروع خوبی برای تحقیق درباره ایران باشد.

در اقامتگاه های بوم‌گردی اقامت کنید

برای مسافران و گردشگرانی که به دنبال یک تجربه فرهنگی فوق العاده هستند، اقامتگاه های بومگردی گزینه های مطلوبی به شمار می آیند. اگر می خواهید در مزرعه بمانید و یا شب را در بیابان بگذرانید، این اقامتگاه ها برایتان مناسب هستند. اگر دوست دارید شتر سواری در بیابان را امتحان کنید و یا در ساحل دریای خزر، سبدی از جنس نی برای خود ببافید، سری به اقامتگاه های بومگردی بزنید.

اقامتگاه های بومگردی ایران، مانند اقامتگاه های سایر کشورها، هتل ها یا مسافرخانه هایی هستند که فلسفه و اصول همان منطقه را دنبال می کنند.

 

 برای چند روز از سفرتان برنامه ریزی نکنید

مسافرانی که دائما به ایران سفر می کنند، می گویند کاش برنامه سفرشان را کمی منعطف تر می ریختند. رزرو هتل و وسیله حمل و نقل از استرس سفرتان کم می کند، اما برای چند روز پایانی سفرتان هیچ برنامه ای نریزید، شما که نمی دانید قرار است چه کسانی را ملاقات کنید، چه چیزهایی بشنوید، و به چه مکان هایی برای بار دوم سر بزنید. 

 

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود