تنگه چاه‌کوه قشم

تنگه چاه‌کوه قشم

1402/04/03 -




توضیحات

تنگه چاه‌کوه در جزیره‌ی قشم واقع شده است. این تنگه یک مکان فوقّ‌العادّه و زیبا می‌باشد و بازدید کردن از آن را به تمامی افراد توصیه می‌کنیم. این تنگه یکی از 7 عجایب جزیره ی قشم محسوب می‌شود و در آن سنگ‌ها و پیکره‌هایی به مرور زمان شکل گرفته‌اند. همچنین، زیبایی شب‌های این تنگه خود یکی از عجایب و زیبایی‌های آن محسوب می‌شود.

تنگه چاه‌کوه قشم

درباره‌ی تنگه چاه‌کوه

تنگه چاه‌کوه در قسمت شرقی جزیره‌ی قشم واقع شده است. به دلیل عمق صدها متری این تنگه، تنگه چاه‌کوه در نظر مخاطبان خود به عنوان یک دنیای جدید دیده می‌شود. قبلاً این تنگه با نام تنگه مقدّس شناخته می‌شد. زیرا در هنگام بارش باران، آب باران در این تنگه جمع می‌شد و آب در آن زمان یکی از عناصر مقدّس محسوب می‌گردید.

دره چاه‌کوه

جاذبه‌های تنگه چاه‌کوه:

اوّلین مورد هیجان انگیزی که در رابطه با تنگه چاه‌کوه وجود دارد پیکره‌ها و سنگ تراشه‌های طبیعی آن می‌باشد که هر کدام از آن‌ها دارای شکل منحصر به فرد و هیجان انگیزی هستند. دیواره‌های بلند این تنگه شما را از ارتباط با دنیای بیرون محروم می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا شما از آنچه که در دنیای بیرون وجود دارد دور بمانید. این دیواره‌ها موجب می‌شوند تا نور محیط داخل تنگه کم شود؛ در حالی که آسمان زیبای جزیره‌ی قشم به نحوی در میان فاصله‌ی تقریباً نیم متری بین دیواره‌های تنگه ناپدید شده است.

صدف‌های داخل دیواره‌های تنگه به شما گوشزد می‌کنند که این تنگه زمانی در زیر آب قرار داشته است. زمانی که شما قدم در این تنگه‌ی باشکوه می‌گذارید، نمی‌توانید از ادامه دادن مسیر خود به سمت داخل تنگه مقاومت کنید. شما با هر قدمی که به داخل تنگه برمی‌دارید با صحنه‌ای تازه روبرو خواهید شد. به یاد داشته باشید که حتماً دوربین عکّاسی خود را به همراه داشته باشید تا عکس‌هایی را به عنوان یادگاری از کاوش خود در این تنگه برای خود تهیّه کنید.

دره چاه‌کوه قشم

چنانچه شما با صخره نوردی آشنا هستید، تنگه چاه‌کوه جایی است که می‌توانید از بالا رفتن از سنگ‌ها و صخره‌های آن لذّت ببرید. بعضی از قسمت‌های دور از دسترس و بکر این تنگه تنها از طریق کوه نوردی قابل دسترس هستند. البتّه لازم به ذکر است که چنانچه این اقدام اوّلین تجربه‌ی سنگنوردی شما محسوب می‌شود نباید به این کار اقدام کنید. همچنین، شما باید مطمئن باشید که یک مشاور و راهنما را در طول این ماجراجویی در کنار خود دارید زیرا که در صورت گم شدن و یا آسیب دیدن، به دلیل نبود امکانات ارتباطی شما نمی‌توانید از تلفن همراه برای درخواست کمک استفاده کنید.

ساختار تنگه چاه‌کوه

ساختار و جنس سنگ‌های این تنگه از نوع سنگ‌های رسوبی می‌باشد که به سنگ‌های رشته کوه زاگرس مربوط می‌باشند و به دلیل فرسایش باد، آب و خورشید به صورتی که ما امروزه آن‌ها را مشاهده می‌کنیم درآمده‌اند.

تنگه چاه‌کوه جزیره قشم

در چه زمانی باید از تنگه چاه‌کوه دیدن کنیم

فصل زمستان و مخصوصاً ماه‌های دی و بهمن بهترین زمان برای بازدید از تنگه چاه‌کوه می‌باشد. همچنین، چنانچه شما توانایی تحمّل گرمای آب و هوا را دارید می‌توانید در اوقات دیگری بازدید از این تنگه را انجام دهید.

تنگه چاهکوه

چه مکان‌هایی در نزدیکی تنگه چاه‌کوه برای خوردن غذا وجود دارند

رستوران ناخدا امینی، رستوران سنّتی علی شاهی، رستوران دریایی طاهره و رستوران غذای خانگی سینگو رستوران‌های نزدیکی تنگه چاه‌کوه می باشند.

چه مکان‌هایی در نزدیکی تنگه چاه‌کوه برای استراحت و سکونت وجود دارند

تنها یک هتل ارزان قیمت به نام هفت رنگو در نزدیکی این تنگه وجود دارد. البتّه هتل‌ها و خانه‌های زیادی در قسمت شرقی جزیره وجود دارند که یک یا 2 ساعت از تنگه چاه‌کوه فاصله دارند.

تنگه چاه کوه قشم

نامگذاری تنگه چاهکوه :

چاله‌ها و حفره‌های طبیعی در این منطقه وجود دارد که به گفته بومیان ، این منطقه به دلیل وجود چهار حلقه چاه در نقطه اولیه آن برمیگردد که برای هدایت آب توسط ساکنان روستای چاهو در نزدیکی دره حفرشده به این نام خوانده میشود که با وجود نظم خاصی که در کنار هم قرار دارند جلوه زیبایی به این دره داده‌اند و کانالها و چاه‌های این دره با داشتن قدمتی 400 ساله برای تامین آب شیرین این منطقه استفاده می‌شود

تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم

اقامت در تنگه چاهکوه و امکانات رفاهی آن

در این تنگه به عنوان یک ژئوپارک جهانی اگرچه ممکن است تمام امکانات رفاهی برایتان فراهم نباشد اما این از جذابیت‌های مهیج سفرتان نمی‌کاهد اما امکاناتی همچون  : سرویس بهداشتی، هایپرمارکت، اقامتگاه بومگردی، رستوران در روستای چاهو شرقی ؛ محل پارک ماشین، کیوسک نگهبانی، نیمکت، سطل زباله، فروش صنایع دستی و سوغات در ابتدای ورودی تنگه  و نیز در درون تنگه برای جلوگیری از آسیب به این خلقت خدادادی هیچ امکاناتی وجود ندارد

تنگه چاهکوه قشم

از سوی دیگر جهت اقامت در طی بازدید از این تنگه ی زیبا گزینه‌های متنوعی پیش روی شما خواهد بود که از جمله آنها :

1. اقامت در سکونتگاه‌های بومگردی منطقه که موجب شناخت فرهنگ و بهبود اقتصاد روستاهای اطراف این تنگه میگردد که 2 مورد از آنها در نزدیکی تنگه قرار دارد

  1. هتلهای لوکس در شهر
  2. مسافرخانه‌هایی قشم که با قیمت مناسب آماده ارائه خدمات به مسافران هستند
  3. کمپینگ هم انتخابی دیگر برای اقامت در این جزیره است که همواره سواحل زیبای خلیج فارس با شبهایی رویایی و پرستاره بسیار جذاب خواهد بود.

تنگه چاهکوه قشم

بهترین زمان سفر به تنگه چاهکوه

همانطور که در بالا اشاره شد این جزیره جزء مناطق گرمسیری ایران است که ایام پائیز و زمستان و به ویژه ماه های دی و بهمن که بازار خرید در قشم حسابی مورد استقبال است  و یا تعطیلات نوروز تا اواسط اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر به این جزیره است البته با وجود دیوارهای بلند تنگه که از نفوذ تابش نور خورشید جلوگیری میکند گرما آزاردهنده نیست اما اگر تمایل به بازدید از دیگر جاذبه های جزیره دارید بهتر است در فصل تابستان به این منطقه سفر نکنید زیرا در این فصل حتی خود ساکنین جزیره قشم نیز برای فرار از تابستان داغ قشم سفر میکنند ، اما این فصل بهترین زمان برای غذاهای دریایی به ویژه خرچنگ است

تنگه چاهکوه قشم

راه های دسترسی به تنگه چاهکوه

برای بازدید از این دره زیبا باید ابتدا به میدان درگهان قشم بروید و پس از طی کردن 20 کیلومتر در جاده غربی به دو راهی دیرستان می‌رسید که باید راه مستقیم را انتخاب کنید. بعد از 11 کیلومتر و رسیدن به یک میدان باید وارد اولین جاده سمت راست شوید. پس از 39 کیلومتر قبل از آنکه به روستای چاهوی شرقی برسید، وارد راه سمت چپ شوید. بعد از حدود 7/1 کیلومتر تنگه چاهکوه را خواهید دید.

تنگه چاهکوه قشم

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود