جاذبه‌های دیدنی جزایر قشم و هرمز

جاذبه‌های دیدنی جزایر قشم و هرمز

1402/04/03 -




توضیحات

کشور عزیزمان ایران تعدادی از مهیج‌ترین، بکرترین و دورافتاده‌ترین سواحل را در بخش جنوبی خود جای داده است. بزرگترین جزیره خلیج‌فارس، جزیره دلفینی قشم می باشد. به واسطه دارا بودن دنیایی از شگفتی های طبیعی، به این جزیره لقب "سرزمین عجایب هفتگانه" را داده اند. در ادامه این مقاله به معرفی برخی از جاذبه های دیدنی جزایر قشم و هرمز می پردازیم.

تصویر پردازی‌های خیالی خود را در دره ستارگان تقویت کنید.

دره ستارگان، نام خود را از یک افسانه محلی آورده است که می‌گوید در اثر اصابت یک شهاب‌سنگ با این منطقه، فرم‌های صخره‌ای ماوراطبیعی در آن شکل گرفته است. در واقع این شاهکارهای سنگی و آهکی، نتیجه سال‌ها فرسایش باد و باران است که ستون‌های بلند کنده‌کاری شده، فرورفتگی‌های توخالی، دره‌های عمیق و تنگ و صخره‌های کوهی لایه لایه شده و سوراخ شده بوسیله صدف‌های دریایی را ایجاد کرده‌اند.

با کمی خیال‌پردازی شما می‌توانید حالت‌های دست، حیوانات مختلف و حتی نقشه ایران را تجسم کنید! از آنجا که افراد محلی بر این باورند که جن‌های سرگردان در این روستا وجود دارند، بنابراین بعد از غروب آفتاب به آنجا نمی‌روند، اما این موضوع نباید شما را از دیدن این پدیده عجیب زمین‌شناسی بترساند.

دره ستارگان جزیره قشم

با دلفین‌ها در جزیره هنگام بازی کنید.

جزیره هنگام در جنوب قشم قرار گرفته و اولین مکانی است که شما می‌توانید صبح زود به سمت آن حرکت کنید تا در مسیر، نگاه کوتاهی هم به زنجیره دلفین‌هایی بیندازید که مشغول بازی و شنا هستند. همان‌طور که سوار قایق هستید، می‌توانید مکثی کنید و در آب‌های آبی روشن خلیج فارس به تماشای گروه‌ ماهی‌های گرمسیری، ماهی‌های خاویار و موجودات دریایی دیگر بنشینید و یا می‌توانید برای دیدن غزال‌هایی که در جزیره ساکن هستند بروید.

زمانیکه در ساحل هستید، زنان محلی با لباس‌های رنگارنگ سنتی‌شان و رسم و رسومات محلی‌ خود، شما را مجذوب خود خواهند کرد. ماسه‌های درخشان و صخره‌های قدیمی، همه این‌ها شما را وادار می‌کند تا جزیره را با پاهای خود کشف کنید.

جزیره هنگام

از جزر و مد‌های شگفت‌انگیز و پر رمز و راز جزیره ناز لذت ببرید.

جزیره ناز، مجموعه‌ای از صخره‌های به هم فشرده است که در قسمت جنوب سواحل جنوبی قشم قرار گرفته است. اصلی‌ترین جاذبه و شگفتی این جزیره جزر و مدهای غیرقابل پیش‌بینی آن است. در زمان جزر، قسمتی بین قشم و ناز پدیدار می‌شود که تبدیل به یک پیست مشهور برای اتومبیل‌ها و کامیون‌ها می‌شود.

شما حتی می‌توانید در سرتاسر جزیره قدم بزنید. هر چند وقتی که مد اتفاق می‌افتد و به سمت شما می‌آید، بهتر است مطمئن باشید که به سمت قشم بر می‌گردید وگرنه برای ساعت‌هایی قابل پیش‌بینی در جزیره ناز گیر خواهید افتاد. این یک شانس مناسب است که در ساحل شنی قدم بزنید.

با قایق جنگل‌ حرا را بپیمائید.

این منطقه سرسبز و تالابی هشت هزار هکتاری که در ایران با نام جنگل حرا شناخته می شود، پشت قسمت شمالی فین قشم قرار گرفته است. این جنگل نیز مانند جزیره ناز دارای جزر و مدهای با ریشه‌های درختان تالابی و با سطح لجن‌آلود تالاب است، که در هنگام جزر پدیدار، و در هنگام مد دوباره ناپدید می‌شوند.

هر چند این آب سرشار از نمک است، اما پوست درخت‌ها دارای سیستم فیلترینگی می‌باشد که نمک را جذب می کند و موجب می‌شود آب شیرین به برگ‌ها برسد. شما می توانید سوار قایق شوید و ماهیگیران محلی، مرغان ماهی‌خوار مختلف، خرچنگ‌ها و پلیکان‌ها را در این جنگل اسرارآمیز مشاهده کنید.

جگل حرا در جزیره قشم

از افق خیره‌کننده بندر لافت لذت ببرید.

درست در قسمت شمالی جنگل‌ حرا در قسمت فین قشم، منطقه تاریخی لافت قرار گرفته است. شما ممکن است با بادگیر آشنایی داشته باشید، که بیشتر در شهرهای کویری مثل یزد دیده می‌شود. اما این سیستم تهویه قدیمی به تعداد زیادی در بندر لافت وجود دارد که تصویر افق را نقطه‌ای جلوه می‌دهد و منظره شگفت‌انگیزی را خلق می‌کند.

غروب خورشید در بندر لافت

در میراث فرهنگی محلی گوران جستجو کنید.

مطمئنا شما دوست نخواهید داشت شهر بندری گوران، همان مکان ساخت کشتی‌های باربری چوبی و ماهیگیری، که در میان بومیان آنجا به "لنج" معروف است و به نوعی آخرین مکانیست که این سنت قدیمی در آن هنوز پابرجاست را از دست بدهید. در واقع این ساختار هنری توسط یونسکو، به‌عنوان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

لنچ سازی در گوران

درحالی‌که سایر کارخانه‌های کشتی‌سازی در اطراف جزیره، بیشتر بر تعمیر لنج‌های قدیمی متمرکز هستند، هنر ساخت و انجام دستی الوارها هنوز در گوران حفظ شده است. قدم زدن در میان لنگرگاه و کشتی‌ها، ممکن است شما را به زمان‌های بسیار قدیم ببرد، چرا که این کشتی‌های ماهیگیری یادآور کشتی حضرت نوح می باشند.

از هیجان غار نمکی نمکدان لذت ببرید.

در قسمت جنوب‌غربی قشم، غار نمکی نمکدان که گفته می‌شود یکی از طولانی‌ترین غارهای جهان است قرار دارد (طول غار شش کیلیومتر است ولی نصفی از این مسافت برای بازدیدکنندگان قابل پیمایش است.). این غار‌ نمکی در نتیجه جمع‌ شدن آب دریا به وجود آمده است. آن‌هایی که شجاعت به خرج دهند و از دالان‌های تنگ با سقف‌های کوتاه آن بگذرند، پاداش دیدن کوپه‌های نمکی و معدنی و لوسترهای سفید نمکی شگفت‌انگیز گنبدی را دریافت خواهند کرد.

ورودی غار نمکی قشم

از دیدن منظره شگفت انگیز تنگه چاه‌کوه شگفت زده شوید.

کوه‌های چشمه‌ای یا چاه‌کوه نامش را از تعداد چشمه‌هایی که در آستانه گذرگاه وجود دارد گرفته است. کمبود آب تازه، بومیان را وادار به سوراخ‌کردن این دیواره‌ها، که به عنوان منبع آب عمل می‌کرده و امروزه هنوز از آن استفاده می‌کنند می‌کرد. چاه های باقی‌مانده روشن ولی ترسناک این گذرگاه، حاصل سال‌ها فرسایش ناشی از باران‌های سنگین است که بیشتر شبیه دره ستارگان شده است.

تنگه چاهکوه

دره رنگین‌کمان جزیره هرمز

دره رنگین‌کمان به طور بحث‌انگیزی اصلی‌ترین جاذبه جزیره هرمز است. صخره‌ها و اشکال معدنی متعدد اینجا را تبدیل به منطقه شگفت‌انگیز برای مشتاقان زمین‌شناسی کرده است در حالی که محدوده‌ای از رنگ‌های درخشان توسط مادر طبیعت رنگ دانه‌هایی را ساطع می‌کند، که نقطه الهام‌بخشی برای هنرمندان می باشد. خاک غنی از اکسید‌آهن سرخ و زمین صخره‌ای کوهستانی، صحنه سیاره سرخ را ترسیم می‌کند. سپری‌کردن یک بعدازظهر در بالای برج‌های صخره‌ای، شما را با منظره وسیع دریای خلیج‌فارس هدایت می‌کند و انتخاب خوبی برای تماشای غروب می‌باشد.

قلعه پرتغالی‌ها‌ در جزیره هرمز

قلعه پرتغالی در بالاترین بخش شمالی جزیره هرمز قرار گرفته است. همانطور که از نامش پیداست، زمانی‌که جزیره قشم در تصرف بیگانگان بود، پرتغالی‌ها این قلعه را با هدف استراتژیک کنترل بر روی تنگه هرمز ساختند. این دژ قرمز رنگ بیش از یک قرن مورد استفاده قرار گرفته و توسط یک خندق از بقیه جزیره جدا شده بود. به عنوان یکی از آخرین بناهای به‌جا مانده از زمان استعمار خلیج فارس توسط پرتغالی‌ها، درحال حاضر چهار برج مراقبت، تعدادی گلوله توپ و دو آب‌انبار زیرزمینی به‌جا مانده است.

قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز

اگر این جاذبه ها شما را مشتاق به دیدن آنها کرده است می توانید هم اکنون اقدام به رزرو در تور قشم ما کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود