جاذبه های گردشگری جزیره قشم

جاذبه های گردشگری جزیره قشم

1402/05/19 -




توضیحات

خلیج فارس می تواند یادآور خیلی چیزها باشد: منابع نفت، آسمان خراش های دبی و یا جنگ عرب ها بر سر نام خلیج فارس. اما نام خلیج فارس احتمالا شما را به یاد یکی از دور افتاده ترین جزایر جهان، با فرهنگ و زندگی کاملا متفاوت نینداخته است. ما در مورد جزیره قشم صحبت می کنیم، بزرگترین جزیره خلیج فارس که کمتر در مورد آن گفته شده است. تا چند دهه پیش ایرانی ها به جزیره لوکس دیگری به نام کیش سفر می کردند و تعطیلات خود را در آنجا می گذراندند. امروزه، گردشگران بین المللی زیادی به منطقه جنوب ایران سفر می کنند تا از مکان های ژئولوژیکی آن دیدن کنند که این امر شامل جزیره قشم نیز می شود. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه های گردشگری جزیره زیبای قشم می پردازیم.

 

• ژئو پارک قشم

ژئو پارک قشم اولین ژئو پارک خاورمیانه است که در سال 2006 به ثبت یونسکو رسید. این امر خود یکی از دلایل شهرت این جزیره زیبا می باشد. اگر به قشم سفر کنید، می توانید حجم عظیم ساخت و سازهای در حال انجام این منطقه را مشاهده کنید. هتل های 5 ستاره زیادی در شرف بازگشایی هستند. به تازگی نیز یک بیمارستان در حال ساخت و ساز است. علاوه بر این ها مراکز خرید متعددی در جزیره قشم ساخته شده و ساخته خواهد شد. با این همه، جزیره قشم تا تبدیل شدن به یک مقصد ایده ال گردشگری فاصله دارد و باید زیر ساخت های مناسب در آن احداث گردد.

ژئو پارک قشم

دره ستارگان

در حدود 2 میلیون سال طول کشیده است تا دره ستارگان، این شاهکار عظیم طبیعی خلق شود. مردم محلی معتقدند این مکان بر اثر سقوط یک ستاره ایجاد شده و به همین خاطر به آن دره ستارگان گفته می شود. مردم محلی همچنین به وجود ارواح در این مکان اعتقاد راسخ دارند، به طوری که هیچ کس جرات نزدیک شدن به آن در هنگام تاریکی را ندارد. با این حال، هیچ شواهد علنی دال بر این موضوع وجود نداشته است. شاید این اعتقاد به خاطر ایجاد اصواتی باشد که بر اثر وزیدن باد در میان صخره سنگ ها به وجود می آید. با این همه، اگر شجاعت کافی دارید شب هنگام به این مکان بروید تا بتوانید یک ستاره از آسمان بچینید چرا که به نظر می رسد در این مکان، ستارگان بسیار به زمین نزدیک باشند.

دره ستارگان

جزایر ناز

جزایر ناز شامل جزیره های بسیار کوچکی است که در فاصله بسیار نزدیک از جزیره قشم قرار دارند. در زمان مد و پسروی آب دریا، بخشی از زمین دو جزیره قشم و ناز را به یکدیگر متصل می کند و دسترسی به جزیره ناز را با ماشین و یا پیاده فراهم می کند. اگر دو ساعت دیر کنید مجبورید برای رسیدن به جزیره ناز سوار قایق شوید. قایق سواران آماده اند تا در یک تور نیم ساعته شما را به محل آکواریوم ماهی ببرند.

جنگل های حرا

جنگل های حرا در نوع خود بزرگترین جنگل های حرا در خاورمیانه هستند که بخش های شمالی جزیره قشم را در بر گرفته اند. برای رفتن به این مکان باید سوار قایق های تندرو شوید. در فصل بهار، 150 گونه پرنده مهاجر به جنگل های حرا سفر می کنند. اگر خوش شانس باشید می توانید چند نمونه از آن ها را در حالی که در نوک درختان نشسته اند مشاهده کنید.

جنگل های حرا

جزیره هنگام

رسیدیم به بهترین نقطه سفر به جزیره قشم!

بعد از 40 دقیقه رانندگی از شهر قشم (آن را با جزیره قشم اشتباه نگیرید)، به اسکله شیب دراز می رسید. در آنجا قایق ها منتظر هستند تا شما را به دیدار دلفین های دوست داشتنی ببرند. برخی اوقات دلفین ها خیلی به ساحل نزدیک می شوند، به طوری که از خشکی قابل رویت هستند. اما گاهی هم باید با قایق تندرو به مدت 30 دقیقه سفر کنید تا بتوانید یک لحظه آن ها را ببینید. در فصل های شلوغ، قایق های زیادی وجود دارند، شاید به همین دلیل باشد که دلفین ها از اینکه خود را به ما نشان دهند می ترسند. اما مواقعی که تعداد قایق ها کم باشد شاید بتوانید حدود 100 عدد از آن ها را ببینید.

جزیره هنگام

 

اما جزیره هنگام در دلفین ها خلاصه نمی شود. وقتی به جزیره برسید آزادید تا در بازار محلی گشت و گذار کنید و از طعم غذاهای خوشمزه محلی لذت ببرید و یا طرح حنا هندی را بر روی پوست خود نقاشی کنید.

اقتصاد محلی بر پایه ماهیگیری، فروش غذاهای محلی، صنایع دستی و مرجان های جزیره هنگام قرار دارد. زنان محلی با لباس های رنگارنگ خود جلوه ای زیبا به این جزیره بخشیده اند تا گوشه ای از هنر و آداب و رسوم خود را به نمایش بگذارند

یکی از غذاهای محلی جزیره هنگام سمبوسه است که غذای محبوب و دلچسبی به شمار می رود. می توانید طعم این اسنک خوشمزه را در بازار محلی جزیره هنگام امتحان کنید. غذاهای محلی دیگری مانند غذاهای دریایی نیز در این مکان عرضه می شود.

در همه جای قشم طرح حنا وجود دارد اما دختران جزیره هنگام در آن مهارت بهتری دارند. اگر مایل هستید آن را امتحان کنید.

یکی از جاذبه های دیگر در جزیره هنگام قشم، مشاهده آکواریوم ماهی های رنگارنگ و همینطور ساحل زیبای نقره است که این جزیره به واسطه داشتن آن شهرت فراوان دارد.

وجود فلس های آهکی در میان ماسه های ساحل حالت نقره مانند به آن داده است، به همین خاطر به ساحل نقره ای معروف است.

نکته: در یک تور معمولی می توانید در حدود یک ساعت به گشت و گذار در جزیره هنگام بپردازید. جزیره به اندازه کافی بزرگ است و سواحل شگفت انگیزی دارد. اگر می خواهید مدت زمان بیشتری در جزیره هنگام بمانید باید یک قایق خصوصی اجاره کنید و بر سر قیمت نیز چانه زنی کنید.

جزیره قشم بهشت دوستداران حیوانات و زمین شناسی است. ژئو پارک قشم دارای 8 سایت اصلی است. بزرگترین غار جهان به نام غار نمکدان و تنگه چاهکوه نیز در این جزیره قرار دارند.
از جلوه های دیگر جزیره قشم، فرهنگ مردم محلی است. فرهنگ بندری (اشاره به فرهنگ مردم منطقه خلیج فارس) هنوز در این خطه زنده و پابرجاست. مردم محلی هنوز لباس های محلی خود را می پوشند و در خانه هایی که با بادگیر خنک می شود زندگی می کنند. روستای لافت نمونه ای از این نوع سبک زندگی است.

تنگه چاهکوه قشم

از دیگر نقاط دیدنی در جزیره قشم، تنگه چاهکوه است که در 70 کیلومتر مانده به قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره واقع شده است. با وارد شدن به این نقطه دیدنی در قشم انگار وارد دنیایی جدید و جالب می‌شوید. صخره‌ای نامرتب برش خورده با گودال‌های عجیب و خاص نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند.
تنگه چاه کوه قشم

تنگه چاهکوه در دل کوهی سنگی قرار گرفته است و فضایی عریض با دیواره‌هایی بلند دارد. اگر به سمت جنوب دره بروید از عرض راه کم می‌شود و آنقدر راه باریک می‌گردد که آسمان به سختی قابل مشاهده خواهد بود. در ادامه راه دالان‌هایی قرار گرفته که می‌توانید قدری در آن استراحت کنید. دره چاهکوه، چاه‌های زیاد و کم عمقی دارد؛ چاه هایی که اهالی روستای چاهو آن را برای ذخیره و هدایت آب باران ایجاد کرده‌اند و هر کدام از آن‌ها قدمتی باستانی دارد.

غار نمکی نمکدان

نمکدان در فارسی به معنی ظرفی است که از آن برای پاشیدن نمک استفاده میکنند. این غار در جنوب غربی جزیره قشم قرار دارد و 6850 متر طول دارد. این غار که طولانی ترین غار نمکی دنیا به شمار می آید، با قندیل های نمکی آراسته شده است. این قندیل ها نتیجه جمع شدن آب در درزها و شکاف هاست.
غار نمکی

بندر لافت

بندر لافت در نزدیکی جنگل حرا قرار دارد. این بندر با شهر تاریخی و معروف یزد و بادگیرهای شناخته شده آن رقابت میکند. این بندر آب انیار هم دارد که هنوز بومیان منطقه از آن استقاده میکنند. در این بندر همچنین چاه هایی از جمله چاه ترا هم وجود دارد که از آن برای ذخیره آب تمیز استفاده میکردند.

کارگاه لنج سازی

در قرن شانزدهم، پرتغالی ها با هدف به دست گرفتن کنترل تنگه هرمز، جزیره قشم را اشغال کردند.  آن ها قلعه، توپ و مخازنی ساختند که هنوز هم پا برجا هستند.

غار خربس

نیمی از این غار طبیعی و نیم دیگر آن ساخته دست بشر است. این غارها با تونل به هم وصل میشوند. شایعه هایی وجود دارد که معتقد است این غار برای دیده بانی و اعلام خبر حمله دشمنان اطراف استفاده میشده است.

جزیره قشم با شگفتی هایش شما را شگفت زده خواهد کرد. اگر علاقه مند به بازدید از این جزیره هستید، تور جزیره قشم گزینه بسیار مناسبی میتواند برای شما باشد.

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود