جزیره ناز قشم، رویای گذر از میان دریا

جزیره ناز قشم، رویای گذر از میان دریا

1402/05/19 -




توضیحات

جزیره قشمدر جنوب ایران، در شرقِ جزیره‌ی قشم، جزیره‌ای با صخره‌های بسیار مرتفع و بدون ساحل شنی وجود دارد. شاید این شروعِ نویدبخشی برای معرفی یک جزیره نباشد، به‌خصوص زمانی‌که متوجه می‌شوید که گاهی‌اوقات جزیره ناپدید می‌شود. شاید این موضوع اسرارآمیز و ترسناک به‌نظر برسد. اما همراه ما بمانید. ما قصد داریم قدم به قدمِ جزیره‌ی ناز را به شما معرفی کنیم. این جزیره یکی از زیباترین نقاط بر روی نقشۀ ایران است.

ریشۀ نام جزیره‌ی ناز

جزایر جزر و مدی، به‌طور طبیعی عجیب و زیبا هستند. عجیب به این خاطر که این جزایر در طول جزر و مدهای روزانه و شبانه ناپدید و دوباره پدیدار می‌شوند. زیبا به این خاطر که همیشه طوری به‌نظر می‌رسند که انگار شخصی به‌تازگی آن‌ها را به‌وجود آورده است. تازه، درخشان و نویدبخش.

ریشۀ نام جزیره‌ی نازجزیره‌ی ناز هم از این قاعده مستثنی نیست. واژه‌ی «ناز» در زبان فارسی معنایی دارد که ترجمۀ آن به انگلیسی واقعاً دشوار است. به‌طور کلی، این واژه تقریباً یعنی «دست‌نیافتنی» . ریشۀ این واژه را می‌توان در ادبیات فارسی یافت، جایی‌که معشوق برای جلب توجه عاشق همیشه ناز می‌کند.

جزیره‌ی نازبه همین دلیل نامِ این جزیره‌ی زیبا «ناز» است. گاهی، هنگام جزر، جزیره از زیر آب بیرون می‌آید تا نورِ روز را ببیند و زیبایی‌اش را به رخ مسافران بکشاند.

موقعیت مکانی جزیره‌ی ناز

موقعیت مکانی جزیره‌ی نازجزیره‌ی ناز در سواحل جنوبی ایران قرار دارد. این جزیره، درواقع، مجموعه‎ای از چند جزیره‌ی کوچک است (اگر بخواهیم دقیق بگوییم، دو جزیره) . مردم ایران ناز را قسمتی از جزیره‌ی قشم می‌دانند. جزیره‌ی قشم به‌‌تنهایی یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران به‌شمار می‌رود که دلایل بسیاری نیز برای آن وجود دارد.

در وهلۀ اول، قشم منطقه‌ای آزاد در ایران است، این یعنی شما برای سفر به این جزیره به ویزا نیاز ندارید. دوماً، این جزیره فرهنگِ محلیِ غنی و زیباییِ خاصی دارد. در آخر، قشم نقطۀ تلاقی بازرگانانِ دریاییِ محلی و بین‌المللی است. در این جزیره شما می‌توانید تقریباً هرآنچه که می‌خواهید را با قیمتی مناسب و باورنکردنی خریداری نمایید.

گذر از میان دریا

گذر از میان دریا جزیره نازجالب است بدانید که جزیره‌ی ناز مسیر را برای راه‌رفتن بر روی دریا باز می‌کند. این موضوع حقیقت دارد. درست مثل یک رویاست. در طول روز، وقتی جزیره سر از آب بیرون می‌آورد، مسیری پدیدار می‌شود که می‌توان بر روی آن راه رفت و به جزیره رسید.

هنگام جزر دریا به سمت جزیره‌ی ناز قدم بردارید

به‌خاطر موقعیت جزیره‌ی ناز، شما باید در زمان مناسب به آن‌جا بروید. بعد از اینکه آب دریا کم‌کم شروع به پایین رفتن کرد، شما باید تقریباً سه ساعت منتظر بمانید. بعد از آن می‌توانید به سمت جزیره بروید. فاصلۀ زمانیِ بین جزر و مدْ حدوداً شش ساعت است. درواقع، شما چهار ساعت و نیم زمان دارید که در جزیره بگردید و وقت بگذرانید. بعد از آن آب کم‌کم بالا می‌آید و اگر به‌موقع بازنگردید، باید دوباره تا زمان جزر بعدی منتظر بمانید.

اگر با یک تور طبیعت‌گردی سفر می‌کنید، آن‌ها به شما یک برنامۀ زمانی می‌دهند که بهترین زمان‌های بازدید از جزیره‌ی ناز را براساس ساعاتِ جزر و مد نشان می‌دهد. اگر با این تورها سفر نمی‌کنید، از مردم محلی سؤال کنید. آن‌ها بهتر از هرکسی می‌دانند. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که برای این هدف طراحی شده‌اند.

جزیره‌ی ناز در فصل گردشگری

جزیره‌ی ناز در فصل گردشگریاین یک واقعیتِ مشخص است که فصل پاییز، زمستان و نیمۀ اول بهار، بهترین زمان‌ها برای رفتن به جنوبِ ایران هستند. چراکه باقی سال هوا بسیار گرم می‌شود. اما در چهارچوب زمانی‌ای که از اول پاییز آغاز و در اول بهار به پایان می‌رسد، هوا عالی خواهد بود.

با این وجود، گاهی اوقات طوفان‌های دریایی می‌آیند و می‌روند، اما به بدی آنچه تصور می‌کنید نیستند. جزیره‌ی قشم کاملاً به هرآنچه که نیاز داشته باشید مجهز شده است. به‌علاوه، در قشم و به‌خصوص در جزیره‌ی ناز، سرگرمی‌ها و تفریحات زیادی وجود دارد. خیلی زود در همین مقاله درمورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

چگونه خود را به جزیره‌ی ناز برسانیم

در اصل دو روشِ دسترسی به جزیره‌ی ناز وجود دارد. اولین روش دسترسی ازطریق جزیره‌ی قشم است. از آنجایی‌که جزیره‌ی ناز به قشم خیلی نزدیک است (53 کیلومتر فاصله) ، شما می‌توانید از طریق بلوارِ آزادگان به ناز دسترسی پیدا کنید. در انتهای بلوار، به جاده‌ی دیگری به‌نام «جاده‌ی دریا» می‌رسید. روش دوم ازطریق روستای درگهان است، که خودِ آن، دو جاده در اختیار شما می‌گذارد. جاده‌ی اول از طریق روستای رمچاه مستقیماً به «جاده‌ی دریا» می‌رسد. جاده‌ی دوم از حاشیۀ روستاهای گیاهدان، رمکان و زیرانگ عبور می‌کند.

تفریحات جزایر ناز

تفریحات قشم

تفریح در کنار جزیره نازدر جنوب ایران شما می‌توانید در کنار دریا حسابی خوش بگذرانید. جدا از این واقعیت که وقتی در هرمزگان هستید (مکانی که جزایر قشم و ناز در آن قرار دارند) ، درواقع در یکی از زیباترین مکان‌های جهان حضور دارید. شما همچنین می‌توانید از بین گزینه‌های تفریحیِ زیر، سرگرمی خود را انتخاب کنید.

1. بیراهه‌نوردی (Off-road Riding)

بیراهه‌نوردی (Off-road Riding)بیراهه‌نوردی طرفداران خاص خودش را دارد. قشم به‌طور ویژه‌ای یکی از بهترین مکان‌ها برای بیراهه‌نوردی است.

2. شترسواری و اسب‌سواری

شترسواری و اسب‌سواریدر جنوب ایران شترسواری بسیار مرسوم است. علاوه‌بر آن، اسب‌سواری در کنار دریا و در بین زیبایی‌های قشم تجربه‌ای نیست که عاشقانِ سوارکاری بخواهند آن را از دست بدهند. در قشم هرزمان که بخواهید می‌توانید اسب‌سواری یا شترسواری کنید.

3. دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواریبرای افرادی که دوست ندارند با ماشین جزیره را بگردند، دوچرخه‌سواری گزینۀ دیگر خوبی است. دلیل دیگری که نشان می‌دهد دوچرخه جایگزین خوبی برای ماشین به‌حساب می‌آید، این است که رانندگی در جزیره‌ی قشم کمی مشکل می‌باشد، چراکه شهرنشینی هنوز بر زیبایی‌های طبیعتِ آن‌جا غلبه نکرده است. بنابراین، شما می‌توانید دوچرخه‌تان را بردارید و دورتادور جزیره را بگردید و از تماشای اماکن دیدنی آن لذت ببرید.

4. ورزش‌های بادی

ورزش‌های بادی در جزایر نازدر بیشتر پکیج‌های تورِ ایران که قشم را در برنامۀ سفر خود گنجاده‌اند، ورزش‌های بادی وجود دارد. شما می‌توانید با پاراگلایدرها بر فراز جزیره و دریا پرواز کنید. این یک تجربۀ فراموش‌نشدنی است، به‌خصوص بر فراز جزیره‌ی ناز.

5. ورزش‌های آبی

ورزش‌های آبینیازی به گفتن نیست که وقتی دریا وجود داشته باشد، ورزش‌های آبی نیز وجود دارند. وقتی به جزیره‌ی ناز سفر می‌کنید تقریباً تمام انواع سرگرمی‌های مربوط به دریا، از اسکی رویِ آب گرفته تا راندنِ قایق‌های تفریحیِ کوچک، در دسترس شما هستند.

در جزیره‌ی ناز چه لباسی بپوشیم؟

مردم محلیِ قشم لباس مخصوص به خود را دارند. طرز پوشش آن‌ها مطابق با فرهنگ‌های محلیِ جنوب ایران است. مردان معمولاً لباس‌های بلند و سفیدِ بسیار روشن می‌پوشند. زن‌ها نیز لباس‌های رنگارنگِ روشنی می‌پوشند که از طبیعتِ محلیِ آن‌جا الهام گرفته شده‌اند. علت روشن‌بودن رنگ لباس‌های آن‌ها، آب‌وهوای معمولاً گرمِ جنوب ایران است.

در جزیره‌ی ناز چه لباسی بپوشیم؟نسبت به سایر نقاط ایران، قشم برای گردشگران مکان بسیار راحت‌تری است، چراکه در قشم تقریباً هر لباسی که بخواهند را می‌توانند بپوشند. اکثر محدودیت‌هایی که در سایر نقاطِ ایران باید اجرا شوند، در یک منطقۀ آزادْ الزامی نیستند. راحت باشید و هر لباسی را که دوست داشتید بپوشید، به‌جز لباس‌هایی که بیش از حد باز و بدن‌نما باشند (اگر یک خانم هستید) . همچنین، به‌خاطر داشته باشید که هوا به‌طور کلی گرم و شرجی است. لباسی برندارید که مناسب هوای گرم و شرجی نباشد.

قشم، سرزمین عجایب هفتگانه

قشم، سرزمین عجایب هفتگانهقشم سرزمینِ عجایب هفتگانه است. گردشگران و مردم ایران، قشم را به این نام می‌شناسند. بیایید ببینیم این عجایب چه هستند.

1. دره‌ی ستارگان

دره‌ی ستارگاندره‌ی ستارگان مکانی خارق‌العاده، که در طی سال‌ها فرسایش شکل گرفته است. پدیده‌های زمین‌شناسیِ مختلفی در شکل‌گیری منظره‌ی زیبای آن نقش داشته‌اند. مردم محلی معتقدند که سقوطِ ستارگان بر روی زمین باعث شده است که اکنون این مکان چنین ظاهری داشته باشد. آن‌ها همچنین بر این باورند که این مکان خانۀ روح‌های سرگردان و موجودات شبگرد بسیاری است. اگر با تور ایرانگردی سفر می‌کنید، حتماً از دره‌ی ستارگان بازدید نمایید.

2. جنگل حرا

جنگل حراجنگل حرا در قشم یک جنگل شاه‌پسند است و به زیبایی جنگل‌های شاه‌پسندِ دیگر در سرتاسر دنیا می‌باشد. تمام راهنمایانِ تورهای گردشگری، جنگلِ حرا را به‌عنوان مکانی پیشنهاد می‌کنند که می‌توانید برای ساعاتی طولانی در آن وقت بگذرانید.

3. غار نمک

غار نمک قشمدر سال‌های اخیر بر محبوبیتِ غارهای نمک افزوده شده است. غار نمکِ قشم نیز از این قاعده مستثنی نیست و همچنان یکی از بهترین مقصدهای گردشگری ایران به‌شمار می‌رود.

4. لاک‌پشتِ پوزه‌عقابی

لاک‌پشتِ پوزه‌عقابیمتأسفنه لاک‌پشت پوزه‌عقابی کم‌کم با دنیای ما خداحافظی می‌کند. این لاک‌پشت، شدیداً در معرضِ خطرِ انقراض قرار دارد و معدود لاک‌پشت‌هایی که باقی‌مانده‌اند در سرتاسر دنیا پخش می‌شوند. شما می‌توانید در قشم لاک‌پشتِ پوزه‌عقابی را ببینید و با چشمان خودتان زیباییِ باشکوه آن را مشاهده کنید.

5. ژئوپارک قشم

ژئوپارکِ قشم اولین ژئوپارک خاورمیانه می‌باشد که در یونسکو به‌ثبت رسیده است. هدف اصلیِ آن افزایش مشارکت میان تجار محلی است. این ژئوپارک چنان زیباییِ شگفت‌انگیزی دارد که نمی‌توان به‌راحتی لذت ورود به آن را فراموش کرد.

6. تنگۀ چاه‌کوه

تنگه چاه کوه

تنگۀ چاه‌کوهداخل ژئوپارکِ قشم، تنگه‌ای قرار دارد که مردم به آن تنگۀ چاه‌کوه می‌گویند. این تنگه درست در قلب کوه قرار دارد. خطوط فرسایشیِ موازی و برکه‌ها، این مکان را به یک اثر زمین‌شناسیِ زیبا تبدیل کرده‌اند. تور گردشگری ایران تقریباً همیشه شامل بازدید از تنگۀ چاه‌کوه نیز می‌شود.

7. جزیره‌ی ناز

جزیره‌ی ناز قشمما مقاله را با جزیره‌ی ناز آغاز کردیم. شگفتی جنوب ایران. جزیره‌ی ناز نقطه‌ای است که به‌طور اجتناب‌ناپذیری شما را به بازدید از نقاطِ فوق‌العاده‌ی دیگر ترغیب خواهد کرد.

اگر قصد دارید ایران را ببینید، بازدید از قشم و به‌خصوص جزیره‌ی ناز را که یکی از بهترین مقصدهای گردشگری ایران به‌حساب می‌آید، از دست ندهید!

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود