تور کیش هتل مارینا پارک

هتل 5 ستاره

قیمت به ازای هر نفر

تومان

در مورد آب و هوای ایران بیشتر بدانید

در مورد آب و هوای ایران بیشتر بدانید

1402/10/12 - تور مسافرتی

ایران کشوری چهار فصل با آب و هوای نسبتا خشک محسوب می‌شود و با تابستان‌های طولانی در اکثر بخش‌های آن شناخته می‌شود. همچنین، آب و هوای ایران در زمستان‌های کوتاه آن سرد می‌باشد. ماه دی و بهمن سردترین ماه های ایران و ماه تیر گرم‌ترین ماه محسوب می‌شوند.




توضیحات

ایران کشوری چهار فصل با آب و هوای نسبتا خشک محسوب می‌شود و با تابستان‌های طولانی در اکثر بخش‌های آن شناخته می‌شود. همچنین، آب و هوای ایران در زمستان‌های کوتاه آن سرد می‌باشد. ماه دی و بهمن سردترین ماه های ایران و ماه تیر گرم‌ترین ماه محسوب می‌شوند.

موقعیت جغرافیایی ایران

ایران جزو کمربند کوهستانی آلپ-هیمالیا محسوب می‌شود و به همین دلیل، رشته کوه‌های البرز و زاگرس به ترتیب در قسمت‌های شمالی و غربی این کشور گسترده شده‌اند و باعث به وجود آمدن شرایط آب و هوایی مختلفی گردیده‌اند. همچنین، در قسمت‌های مرکزی ایران بیابان‌های زیادی وجود دارند که آب و هوای آن‌ها شبیه به آب و هوای خشک بیابان‌های عربستان می‌باشد.

میخوای ببینی بهترین هتل های کیش با قیمت خیلی پایین کدوماست

آب و هوای ایران در نزدیکی مناطق ساحلی خلیج فارس و دریای عمّان بسیار گرم و مرطوب می‌باشد. ساحل شمالی کشور که از دریای خزر تا رشته کوه‌های البرز ادامه دارد با ویژگی‌هایی همچون: جنگل‌های انبوه‌، بارش‌های سنگین و رطوبت بالا شناخته می‌شود.

رشته کوه های البرز

حال زمان آن فرا رسیده است تا شما تصمیم بگیرید که به کدام قسمت از ایران و در چه فصلی سفر بکنید. در این مقاله توضیح کوتاهی در رابطه با آب و هوای ایران به شما ارائه می‌شود. آب و هوای ایران حدّاقل به 4 دسته‌ی مختلف تقسیم بندی می‌شود. با این حال، اواخر تابستان، فصل بهار و اوایل پاییز زمان‌های مناسبی برای سفرهای داخلی در ایران می باشد.

کوه های البرز

آب و هوای بیابانی

ایران از نظر آب و هوایی جزو کمربند آفریقایی-آسیایی بیابان‌ها می‌باشد. این عبارت به این معنا است که شما تا فاصله‌ی ده‌ها کیلومتری از سواحل جنوبی ایران، در مناطق مرکزی و جنوب غربی و تا فاصله‌ی صدها کیلومتری از مناطق جنوب شرقی کشور مخصوصاً در مناطق شمالی سیستان و بلوچستان و در شهرهایی همچون: کرمان، خراسان جنوبی و یزد با آب و هوای خشک و بیابانی با میانگین دمای 18 درجه‌ی‌ سانتی‌گراد مواجه خواهید شد.

در این مناطق بارش‌های سالیانه به اندازه‌ای کم هستند که اجازه‌ی رشد هیچ گونه گیاهی را در این مناطق نمی‌دهد. چنانچه شما قصد دارید تا مناطق باستانی کرمان و یزد را مشاهده کنید، به شما توصیه می‌کنیم که در فصل تابستان به این مناطق سفر نکنید. با این حال، چنانچه شما قصد دارید تا شبی را در کویر لوت سپری کنید، فصل‌های پاییز و زمستان بهترین فصول برای انجام این کار محسوب می‌شوند.

دشت لوت

آب و هوای نیمه خشک

مناطق مرکزی و شمال شرقی ایران از هزاران سال تاریخ و فرهنگ مملوء هستند. آب و هوای این مناطق از نوع آب و هوای جلگه‌ای می‌باشد که حدّ فاصل بین آب و هوای مرطوب و بیابانی محسوب می‌شود. این مناطق از نظر بوم شناسی و کشاورزی در حدّ فاصل مناطق بیابانی و مناطق مرطوب قرار دارند. چنانچه شما به مناطق باستانی و فرهنگ اصیل ایرانی علاقه‌مند هستید، نباید قسمت‌های مرکزی کشور ایران را از دست بدهید.

ما اینجاییم تا براتون بهترین های کیش رو ارائه بدین 

این مناطق شامل شهر‌های اصفهان و شیراز در مرکز ایران و شهر مشهد در شمال شرقی ایران می‌باشند. چنانچه شما قصد دارید تا تنها لباس‌های نازک و آستین کوتاه را با خود به سفر ببرید، فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از این مناطق محسوب می‌شود. فصل پاییز نیز یک انتخاب مناسب برای بازدید از مناطق مرکزی پرطراوت ایران محسوب می‌شود. ولی به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نباید در فصل تابستان به این مناطق سفر کنید زیرا که دمای هوا در این فصل از سال بسیار طاقت فرسا و آزاردهنده است.

نقش رستم

آب و هوای مدیترانه‌ای

سواحل جنوبی ایران آب و هوایی شرجی و یا نسبتاً شرجی را دارند. آب و هوای این مناطق در تابستان گرم و در زمستان معتدل می‌باشد. معمولاً میزان رطوبت هوا در بهار و تابستان بالا می‌باشد ولی در پاییز و زمستان این رطوبت کاهش پیدا می‌کند و آب و هوا خنک‌تر می‌شود که این عامل باعث می‌شود تا فصل‌های پاییز و زمستان بهترین زمان‌ها برای سفر به جزایر قشم و هرمز در خلیج فارس باشند.

آب و هوای مرطوب اقلیمی

در بالای زنجیره‌ی کوهستانی شمال ایران کمربند سبز جنگلی و شهرهای ساحلی ایران قرار دارند. بارش‌های سنگین از فصل تابستان تا اواسط زمستان ادامه دارند و این بارش‌ها در طول سال متوقّف نمی‌شوند. به همین دلیل شما باید در سفر به این مناطق همواره پالتوی بارانی و یا چتر را به همراه خود داشته باشید.

جنگل النگدره گرگان

شهرهایی همچون رشت، ساری و بندر انزلی در میان شهرهایی هستند که شما نباید بازدید از آن‌ها را از دست بدهید. آب و هوای این مناطق قابل پیش بینی نیستند و همواره احتمال طوفان و سیل در آن‌ها وجود دارد. ولی به یاد داشته باشید که حتماً از جنگل‌های هیرکانی دریای خزر دیدن کنید. این جنگل‌ها در ساحل جنوبی دریای خزر قرار دارند و مساحتی در حدود هزاران کیلومتر مربّع را پوشش داده‌اند.

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود