راهنمای بازدید از جزیره‌ هرمز

راهنمای بازدید از جزیره‌ هرمز

1402/04/03 -




توضیحات

این مطلب نقل قولی است از دو توریست معروف به نام های روهان و مکس که تجربیات خود از بازدید جزیره هرمز را به رشته تحریر درآورده و در اختیار عموم قرار داده اند.

جزایر زیادی در ایران وجود دارند. این کاوش اوّلین اقدام ما در برنامه‌ریزی برای بازدید از جزیره‌ی هرمز در خلیج فارس می‌باشد. در واقع، این جزیره‌ی بزرگ از وجود جنگل‌ها، بیابان‌ها، کوه‌ها و سازه‌های بسیار زیادی بهره‌ می‌برد.

جزیره‌ی کیش شناخته شده‌ترین جزیره‌ی ایران می‌باشد. این جزیره یک منطقه‌ی آزاد و بدون نیاز به ویزا محسوب می‌شود که در بین توریست‌های خاور میانه‌ای طرفداران بسیاری دارد. در قسمت شرقی این جزیره، جزیره‌ی بزرگ قشم و جزیره‌ی هرمز قرار دارند.

جزیره‌‌ی هرمز به جزیره‌ی رنگین کمان معروف است. ما در بررسی‌هایی که انجام دادیم اطّلاعات بسیار کمی را در رابطه با این جزیره و جزئیات آن بدست آوردیم. با این حال، ما بازدید خود از این جزیره را انجام دادیم و در این مقاله تمامی اطّلاعات مربوط به آن را در اختیار افرادی که قصد بازدید از این جزیره را دارند قرار می‌دهیم.

اطّلاعات پایه در رابطه با جزیره هرمز:

جمعیّت: 7000 نفر
زبان رسمی: فارسی. افراد کمی در این جزیره به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.
ارز رایج: ریال ایران

چگونه به جزیره هرمز سفر کنیم؟

آسان‌ترین راه برای سفر کردن به این جزیره استفاده از مسیر مخصوص مسافرین از بندر عبّاس به سمت جزیره‌ی قشم است (منظور نویسنده استفاده از لنج است.).

لنج‌های بندر عباس همه روزه در ساعات 7، 9، 12، 17 و 20:30 به سمت جزیره‌ی هرمز حرکت می‌کنند. این سفر 40 دقیقه طول می‌کشد و 70000 ریال هزینه دارد.

لنج‌های قشم به سمت هرمز در ساعات 7 و 14 حرکت می‌کنند. این سفر 50 دقیقه به طول می‌انجامد و 90000 ریال هزینه دارد.


((مربوط به تاریخ دی ماه 1396))
قبلاً تعدادی قایق تند‌رو در بین این جزایر در حال تردّد بودند که قیمت استفاده از خدمات آن‌ها در کتاب‌های راهنما درج شده است. ولی به دلیل وقوع حادثه‌ای که منجر به فوت بسیاری از افراد شد، استفاده از این قایق‌ها ممنوع گردید.

یادداشت: برنامه‌ی حرکت لنج‌های مسافرتی در حال تردّد بین جزایر هرمز و قشم اغلب به خاطر شرایط آب و هوایی کنسل می‌شود. لنج‌هایی که در مسیر بندر عبّاس در حال تردّد هستند از نظر اندازه بزرگ‌تر می‌باشند و به همین دلیل احتمال کنسل شدن سفر آن‌ها کم‌تر است ولی با این حال این احتمال همچنان وجود دارد. بنابراین برنامه‌ی سفر خود را به گونه‌ای انعطاف‌پذیر طرّاحی کنید تا در این رابطه دچار مشکل نشوید.

امکانات رفاهی موجود در جزیره‌ی هرمز:

پیدا کردن امکانات رفاهی در جزیره‌ی هرمز سخت می‌باشد. بسیاری از افراد محلّی خانه‌ی شخصی خود را به شما پیشنهاد می‌دهند تا به عنوان مهمان در این خانه‌ها سکونت کنید و این پیشنهادات از لحظه‌ی سوار شدن شما به لنج شروع می‌شوند. به ما یک خانه‌ی دو اتاقه را به قیمت 500000 ریال پیشنهاد کردند ولی مطمئن هستم که بر اساس نوع خانه و استاندارد‌های آن، این قیمت‌ها متفاوت خواهند بود. چنانچه در طول روز به این جزیره برسید می‌توانید در فضای کوچک شهر به دنبال خانه‌ی مورد نظر خود بگردید.

در این سفر ما قصد داشتیم تا با افراد مختلفی معاشرت کنیم و به همین دلیل به تنها محلّ اقامت موجود در این جزیره مراجعه کردیم. مسافر‌خانه‌ی سبورا یک محلّ ساده و سنّتی برای اقامت می‌باشد که محوّطه‌‌ی بیرونی آن بسیار زیبا است. صاحبان این مسافرخانه افراد بسیار خوب و آرامی هستند و می‌توانند اطّلاعات خوبی را در رابطه با این جزیره در اختیار شما قرار دهند.

هزینه‌ی اقامت در این هتل 300000 ریال به ازای هر نفر می‌باشد ولی امکانات آن تماماً مشترک هستند و در نهایت، تیم ما در یک اتاق مشترک اقامت پیدا کرد. تخت‌های این مسافرخانه به صورت سنّتی هستند و کف اتاق‌های آن به وسیله‌ی پتو و حصیر تزئین و پوشانده شده است. همچنین، سرویس صبحانه‌ی آن شامل: املت، نان، مربّا و چای می‌باشد.


چادر زدن در ساحل دریا نیز در جزیره‌ی هرمز محبوب می‌باشد و چنانچه شما چادر به همراه داشته باشید می‌توانید یک مکان مناسب را برای خود پیدا کنید و در آن‌جا چادر بزنید.

وضعیّت حمل و نقل در جزیره‌ی هرمز

اتومبیل‌های کمی در جزیره‌ی هرمز وجود دارند. با این حال، استفاده از کالسکه‌‌های 6 نفره محبوب‌ترین روش مسافرت در بین توریست‌ها می‌باشد. نرخ پایه‌ی استفاده از کالسکه 200000 ریال به ازای هر ساعت می‌باشد ولی همواره صاحبان کالسکه قصد دارند تا پول بیشتری را طلب کنند (معمولاً تا 500000 ریال به ازای هر ساعت). چنانچه شما به صورت گروهی در حال سفر هستید این روش ارزان‌ترین و آسان‌ترین روش برای بازدید از جزیره محسوب می‌شود.

با این‌حال، ما تعدادی دوچرخه را اجاره کردیم و با استفاده از آن‌ها در جزیره به گشت و گذار پرداختیم.

این انتخاب ما باعث شد تا این گشت و گذار بسیار دلچسب و لذّت بخش شود. 

هزینه‌ی اجاره‌ی ساعتی دوچرخه‌هایی که ما انتخاب کردیم 40000 تا 50000 ریال به ازای هر ساعت بود و این دوچرخه‌ها تنها یک دنده داشتند.

دوچرخه‌های موجود در بندرگاه از نوع دوچرخه‌های جدید و کوهستانی بودند و هزینه‌ی اجاره‌ی آن‌ها 70000 ریال به ازای هر ساعت بود.

محیط جزیره 30 کیلومتر بود و تنها یک جادّه برای استفاده وجود داشت. طی کردن این مسافت با احتساب چند توقّف کوتاه 4 ساعت به طول انجامید.

در این جزیره تپّه‌هایی وجود دارند که مجبور بودیم تا دوچرخه‌ها را به صورت دستی به بالای آن‌ها حمل کنیم.

هیچ‌گونه قفلی در کنار این دوچرخه‌ها ارائه نمی‌شود ولی شما می‌توانید بدون نگرانی ‌‌آن‌ها را رها کنید و به ساحل بروید.

ما دور جزیره را به صورت ساعت گرد طی کردیم و به نظر می‌رسد که به دلیل نحوه‌ی قرار گیری تپّه‌ها این روش آسان‌تر باشد.

مکان‌های دیدنی جزیره هرمز:

تنها یک جادّه در طول جزیره‌ هرمز وجود دارد و کوه‌هایی نیز در مرکز آن به چشم می‌خورند. چیز‌های زیادی در این جزیره برای اکتشاف وجود دارند و اکتشاف شما بسته به میزان زمان شما و چیز‌هایی که به آن علاقمند هستید می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، در طول یک روز می‌توانید از جاذبه‌های اصلی این جزیره بازدید کنید. ولی چنانچه زمان بیشتری را در اختیار دارید می‌توانید به اکتشاف‌ راز‌های محلّی این جزیره بپردازید.

بهترین نقاط برای بازدید در جزیره‌ی هرمز عبارتند از:

قلعه‌ی پرتغالی‌ها

این قلعه یک سازه‌ی ساخته شده با سنگ قرمز می‌باشد که از دوران تصرّف این جزیره به دست پرتغالی‌ها به جای مانده است. هزینه‌ی بازدید از این قلعه 150000 ریال می‌باشد. این قلعه در شهر واقع شده است و به همین دلیل شما می‌توانید با پای پیاده به آنجا سفر کنید.

حفره‌ای در سنگ

همان‌گونه که از اسم آن مشخّص است، این پدیده یک حفره‌ی ایجاد شده توسّط طبیعت در دل صخره‌ها می‌باشد. همچنین، ساحل این قسمت نیز بسیار زیبا است.

ساحل سرخ

این ساحل از شن و ماسه‌های طبیعی تشکیل شده است ولی تپّه‌های اطراف آن بسیار زیبا و به رنگ قرمز تیره هستند. آب این قسمت از دریا به وسیله‌ی سنگ‌ها به رنگ قرمز درآمده است و این رنگ قرمز توسّط موج‌ها به سمت ساحل رانده می‌شود.

ساحل مناسب برای چادر زدن

من نتوانستم تا اسم رسمی‌تری را برای این ساحل پیدا کنم ولی به نظر می‌رسد که این ساحل در بین افراد علاقمند به چادر زدن بسیار محبوب است. این ساحل، یک ساحل منزوی و دنج برای لذّت بردن از غروب خورشید می‌باشد. برای رسیدن به این ساحل شما باید از میان تعدادی صخره‌ی زیبای سفید رنگ عبور کنید. ولی نگران نباشید، مسیر عبور شما کاملاً مشخّص است.

کوه‌های رنگین کمان

کوه های رنگین کمان جزیره هرمز

تمامی جزیره از این گونه کوه‌ها تشکیل شده است و شما می‌توانید به راحتی از میان اکثر ‌‌‌آن‌ها عبور کنید. امّا این محل مکان مناسبی برای توقّف کردن و لذّت بردن از تمامی این رنگ‌ها می‌باشد. تعدادی از زنان محلّی در این مکان به فروش سوغاتی و سمبوسه‌های کوچک مشغول هستند ولی جذّابیّت کافی را برای جذب تعداد زیادی توریست را ندارند.

درّه‌ی پیکره‌ها

شما می‌توانید از کلبه‌ی کوچک کنار جادّه به این درّه نگاه کنید. چنانچه در این درّه قدم بگذارید، با انواع و اقسام اشکال جالبی که توسّط باد، باران و گذر زمان به وجود آمده‌اند مواجه خواهید شد.

آب و هوای جزیره‌‌ی هرمز

بهترین زمان برای بازدید از جزیره‌ی هرمز در فصل زمستان می‌باشد. در این فصل دمای هوا در محدوده‌ای مطلوب و در بازه‌ی 23 تا 28 درجه‌ی سانتیگراد قرار دارد. در هنگام شب دمای هوا به مقدار قابل توجّهی کاهش پیدا می‌کند. پس چنانچه قصد چادر زدن در بیرون را دارید، حتماً کیسه‌ی خواب و پتوی مناسبی را با خود به همراه داشته باشید.

در فصل تابستان دمای هوا به 45 درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد پس چنانچه در فصل تابستان به این جزیره سفر می‌کنید از فعّالیّت فیزیکی و دوچرخه سواری در این فصل بپرهیزید.

محل‌های مناسب برای صرف غذا در جزیره‌ی هرمز

هیچ رستورانی در این جزیره وجود ندارد و خانه‌های افراد محلّی غذای مورد نیاز را تهیّه می‌کنند. با این حال، مسافرخانه‌ی سبورا از این قضیه پیروی نمی‌کرد. در این جزیره غذا بسیار ارزان می‌باشد (در حدود 150000 ریال به ازای هر وعده)، و به بهترین نحو توسّط اعراب محلّی آماده می‌شود. چنانچه شب هنگام در این جزیره گردش کنید زنانی را مشاهده خواهید کرد که در یک اتاق کوچک در حال پخت و پز می‌باشند و افرادی نیز در آن حوالی منتظر آماده شدن غذای خود هستند.

همچنین، تعدادی ساندویچی وجود دارند که فلافل و بندری می‌فروشند.

نحوه‌ی مسافرت از جزیره‌ی هرمز به سمت جزیره‌ی قشم

برای سفر کردن به جزیره‌ی قشم یا بندر عبّاس نیاز است تا قبل از وارد شدن به اسکله از باجه‌ی بلیت فروشی بلیت تهیّه کنید. لنج‌های جزیره‌ی قشم هر روزه در ساعت 8 و 13 حرکت می‌کنند و مدّت زمان سفر شما در حدود 50 دقیقه خواهد بود. هزینه‌ی این سفر 90000 ریال است.

اطّلاعات مفید دیگری در رابطه با بازدید از جزیره‌ی هرمز

در این جزیره سرّافی وجود ندارد پس مطمئن شوید که پول کافی را در اختیار خود دارید.

همانند سایر قسمت‌های جنوبی ایران، در این جزیره نیز زمانی بین ساعت‌های 2 تا 5 بعدازظهر برای خواب ظهرگاهی اختصاص داده شده است. در این مدّت شما افراد کمی را در خیابان مشاهده خواهید کرد و اکثر مغازه‌ها در این زمان بسته هستند.

جزیره‌ی هرمز در هنگام شب امن می‌باشد و ساکنان آن افراد بسیار خوش برخورد و مهربانی هستند.

در این جزیره ما نتوانستیم تا وای‌فای پیدا کنیم ولی گویا مسافرخانه‌هایی وجود دارند که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند. آنتن‌دهی موبایل در این جزیره بسیار ضعیف است ولی چنانچه شما به برقراری تماس اضطراری نیاز داشتید می‌توانید در نزدیکی اسکله از قوی‌ترین حالت آنتن‌دهی این جزیره بهره‌مند شوید.

بازدید از این جزیره احساس کشف یک مکان جدید برای بازدید و گشت و گذار را به انسان انتقال می‌دهد که پر از زیبایی‌های طبیعی می‌باشد. جزیره‌ی هرمز ارزش بازدید کردن را دارد و چنانچه شما در جنوب ایران باشید انجام دادن این کار به طرز شگفت‌انگیزی برای شما آسان خواهد بود.

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود