راهنمای سفر 3 روزه به شهر مشهد مقدس

راهنمای سفر 3 روزه به شهر مشهد مقدس

1402/04/03 -




توضیحات

2500 سال تاریخ و تمدّن این کشور در طول تاریخ در بین چندین سلسله و خاندانی که بر ایران حکومت کرده‌اند دست به دست شده و منجر به تغییر مالکیّت یک سرزمین برای همیشه شده است. این واقعه، در کنار جنگ‌ها و نزاع‌های کوچک و بزرگی که در طی این سال‌ها اتّفاق افتاده‌اند، و همچنین، جنگ‌های مذهبی مختلفی که منجر به تغییر اعتقادات مردم شده‌اند و قوانین حکومتی را به صورت دوره‌ای تغییر داده‌اند، موجب به وجود آمدن کشوری شده است که امروزه ما آن را با نام ایران می‌شناسیم.

ایران به سرزمین آریایی‌ها و یا فارس‌ها معروف است. این کشور از چندین فرهنگ پیچیده و مختلف، تاریخی غنی، گروه‌ها و دسته‌های نژادی و اجتماعی و چندین مقبره و امام‌زاده‌ی مختلف که در گوشه و کنار این کشور دیده می‌شوند تشکیل شده است. مشهد یکی از مقدّس‌ترین و مذهبی‌ترین شهر‌های ایران است و کلمه‌ی مشهد به معنای محلّ شهادت امام رضا (ع) می‌باشد.

مشهد دوّمین شهر بزرگ ایران و محلّ قرارگیری بارگاه مقدّس امام هشتم شیعیان یعنی امام رضا (ع) و همچنین، مقبره‌ی یکی از معروف‌ترین شعرای ایران به نام فردوسی می باشد. حکیم ابوالقاسم فردوسی نویسنده‌ی کتاب شاهنامه می باشد. این کتاب طولانی‌ترین و مهم‌ترین کتاب شعر حماسی جهان می‌باشد. فردوسی شاهنامه را در طول 30 سال سروده است و این کتاب شامل داستان‌هایی نمایشی از تاریخ افسانه‌ای ایران باستان و پهلوانان و قهرمانان ایران سرزمین می باشد و شرح قهرمانی این افراد در حفظ سرزمین ایران در این کتاب نقل شده است.

50 هزار بیتی که فردوسی در کتاب خود گنجانده است زبان فارسی را در برابر تهاجم لفظی زبان عربی حفظ کرده است و در واقع، به این دلیل است که امروزه زبان فارسی (که از زبان فارسی باستان نشأت گرفته است) به عنوان زبان رسمی کشور در سرتاسر ایران استفاده می‌شود. بر خلاف اتّفاقی که در رابطه با زبان فارسی به وقوع پیوسته است، در بسیاری از کشور‌های با قدمتی باستانی (همچون کشور مصر) آثاری از این دست دیده نمی‌شود و به همین دلیل، مردم این کشورها بعد از ورود اسلام به این کشور زبان رسمی خود را فراموش کرده‌اند.

همچنین، شاهنامه کمک کرده است تا مراسم ریشه‌دار و تاریخی ایرانی و لباس‌های سنّتی ایران باستان از گزند زمان دور بمانند و همچنان در قرن بیست و یکم از این لباس‌ها استفاده می‌شود و ارزش آن‌ها حفظ گردیده است.

وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و مقبره‌ی فردوسی بزرگ در کنار مکان‌های تاریخی و گردشگری ارزشمند و بقایای باستانی مختلف شهر مشهد، گنجاندن بازدید از تمامی این وقایع و مکان‌ها در برنامه‌ی سفر 3 روزه به شهر مشهد را تقریباً غیر ممکن جلوه داده است. با این حال، این برنامه‌ی سفر 3 روزه می‌تواند به شما در گشت و گذار در فضای شهر مشهد و یک بازدید سریع و در عین حال لذّت بخش از تمامی جاهای دیدنی و ارزشمند مقدّس‌ترین شهر ایران برای زائران کمک نماید.

روز اوّل

همان‌گونه که ممکن است تا‌کنون حدس زده باشید، روز اوّل از برنامه‌ی سفر 3 روزه به شهر مشهد به بازدید از مکان‌های بارز این شهر اختصاص دارد و شما باید در این روز از زمان خود نهایت استفاده را ببرید زیرا دیگر زمانی را برای از دست دادن ندارید.

حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم مطهر امام رضا (ع)

بعد از این‌که توسّط نگهبانان حرم مورد بازرسی بدنی قرار گرفتید، نمای چشم‌نواز گنبد امام رضا (ع) به همراه مناره‌های زیبای آن که گویی آسمان را لمس کرده‌اند و محوّطه‌ی اطرف حرم که با سنگ مرمر پوشانده شده است، موجب تعجّب شما خواهند شد. تمامی این سازه‌ها و اشیاء برای گرامی‌داشت یاد امام هشتم شیعیان یعنی امام رضا (ع) ساخته شده‌اند.

در کنار حرم امام رضا (ع) مساجد مختلف و صحن حرم قرار دارند که موارد قدیمی‌تر مربوط به دوره‌ی امام رضا (ع) می‌باشند و موارد جدید‌تر اکثراً در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده‌اند. تمامی این سازه‌ها و تشکیلات در کنار یکدیگر تعجّب شدید شما را برانگیخته خواهند کرد ولی نباید بیش از حدّ در این قسمت از بازدید خود شوکّه شوید. در واقع، در دو موقعیّت مختلف شما بیش از حدّ معمول شوکّه خواهید شد. یکی از این موقعیّت‌ها مربوط به برداشتن اوّلین قدم‌ها به داخل محوّطه‌ی داخلی حرم است و موقعیّت دوّم مربوط به نزدیک شدن شما به فاصله‌ی چند متری ضریح مقدّس امام رضا (ع) می‌باشد که به دلیل تأثیر معنوی عمیق فضای مقبره و دیدن زائران دل‌شکسته که به ضریح مطهّر این امام عزیز متوسّل شده‌اند، شما به شدّت شوکّه خواهید شد و تحت تأثیر قرار خواهید گرفت.

فضای داخلی مرقد امام رضا (ع) به زیبایی و استادانه طرّاحی و تزئین شده است و در طول 200 سال گذشته چندین بار نوسازی گردیده است. کاشی‌کاری‌های نفیس و خوشنویسی‌های عربی بعلاوه‌ی آینه‌کاری‌های جذّاب موجود در داخل دیوارها و بر روی جدار داخلی گنبد حرم امام رضا (ع) تا سطح زمین کشیده شده‌اند و سطح زمین نیز با فرش‌های مرغوب ایرانی که به دقّت در کنار یکدیگر قرار گرفته شده‌اند پوشانیده شده است تا سردی سنگ مرمر کف حرم امام رضا (ع) پاهای زائران این امام را در هنگام نماز خواندن اذیّت نکند. این طرّاحی زیبا و فوق‌العادّه توسّط لوسترهای بزرگ و خارق‌العاده‌ای که نور دلپذیری را بر روی زائران و بازدید کنندگان می‌تابانند و باعث می‌شوند تا روح افراد حاضر از بدنشان به پرواز درآیند تکمیل شده است.

مرقد مطهّر امام رضا (ع) بدون شک ارزش اختصاص یافتن یک روز از برنامه‌ی بازدید 3 روزه از مشهد را دارد زیرا بارگاه مطهّر امام رضا (ع) بسیار بزرگ و وسیع می‌باشد و می‌توان با پای پیاده از تمامی قسمت‌های آن که شامل مکان‌های مقدّس بسیاری است دیدن نمود. با این وجود، شما می‌توانید بازدید از بارگاه امام رضا (ع) را با سرعت و عجله انجام دهید و به دیدن برخی از مساجد معروف این شهر همچون مسجد گوهرشاد بپردازید. بازدید از این مسجد تنها چند ساعت از وقت شما را به خود اختصاص خواهد داد و شما قادر خواهید بود تا به موقع برای صرف یک نهار دل‌پذیر در یکی از بهترین رستوران‌های مشهد حاضر شوید.

صرف نهار در رستوران پسران کریم

صرف نهار در رستوران پسران کریم

رستوران‌های نسبتا‌ً خوب و با کیفیّتی در نزدیکی حرم امام رضا (ع) و اطراف آن وجود دارند که غذاهای فوق‌العادّه و سرویس مناسبی را به مشتریان و زائران ارائه می‌دهند. رستوران پسران کریم در خیابان دانشگاه قرار دارد و برای رسیدن به آن مکان تنها باید مسافتی معادل 15 دقیقه را با اتومبیل طی کنید. رستوران پسران کریم یک رستوران سنّتی برای افرادی که غذاهای گوشتی را دوست دارند محسوب می‌شود. این رستوران غذاها را به ساده‌ترین صورت سرو می‌کند ولی احتمالاً بهترین رستوران برای خوردن کباب و شیشلیک (یک غذای مخصوص که شبیه کباب ساق برّه است ولی اندازه‌ی آن بزرگ‌تر می‌باشد) می‌باشد و در رستوران پسران کریم این غذا‌ها همراه با برنج و کره سرو می‌شوند. شیشلیک اوّلین بار در یکی از روستاهای مشهد به نام شاندیز که در شمال مشهد قرار دارد ابداء شده است.

رستوران رضایی یکی دیگر از رستوران‌های موجود در اطراف حرم می‌باشد که برای رسیدن به آن مکان شما باید تنها 5 دقیقه را با اتومبیل طی نمایید. این رستوران غذا‌های با‌کیفیّتی را با قیمتی نه چندان گران به مشتریان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید کباب و شیشلیک و غذاهای دیگری را در رستوران رضایی سفارش دهید. با این حال، شما نباید انتظار یک جوّ لاکچری و سرویس اعیانی را از رستوران رضایی انتظار داشته باشید زیرا این رستوران یک رستوران قدیمی محسوب می‌شود و حال و هوای یک رستوران سنّتی و قدیمی را می‌توان در آن مشاهده کرد.

مجموعه‌ی نادری

مجموعه‌ی نادری مشهد

بعد از صرف یک غذای خوشمزّه، مجموعه‌ی بزرگ نادری می‌تواند مقصد بعدی شما باشد. نادرشاه افشار بنیان‌گذار سلسله‌ی افشاریه در ایران محسوب می‌شود و این پادشاه در آن دوران مشهد را به عنوان پایتخت حکومتی خود انتخاب کرده بود. نادرشاه دو مقبره‌ی مختلف را برای خود در شهر مشهد احداث کرده است. مقبره‌ای که شما قرار است از آن بازدید کنید تنها مقبره‌ی به جای مانده از تخریبات صورت گرفته در طول تاریخ می‌باشد و از عناصری همچون: موزه، آرامگاه و یک باغ بزرگ که برای خنک کردن هوای شهری همچون مشهد که در مناطق بیابانی قرار دارد تشکیل شده است.

یک مجسّمه‌ی بزرگ از نادرشاه ابتدا در تهران ساخته شده است و سپس برای برنز‌کاری به ایتالیا فرستاده شده است و در انتها در این مجموعه قرار گرفته است تا بتواند تمامی کسانی که به این مجموعه‌ی زیبا قدم می‌گذارند را در آغوش بگیرد. بازدید از این مقبره‌ی با ابهّت و این باغ می‌تواند یک پایان مناسب برای اوّلین روز از برنامه‌ی سفر 3 روزه‌ی شما به شهر مشهد باشد.

روز دوّم

مقبره‌ی حکیم ابوالقاسم فردوسی

مقبره‌ی فردوسی مشهد

زمان آن فرا رسیده است تا شما کمی با زبان و ادبیّات فارسی آشنا شوید. ما روز دوّم برنامه‌ی سفر خود را با بازدید از مقبره‌ی حکیم ابوالقاسم فردوسی آغاز می‌کنیم. مقبره‌ی این ادیب بزرگ در 20 کیلومتری شمال مشهد و در شهر تاریخی طوس و یا هرآنچه که از این شهر در این روزها باقی‌ مانده است واقع شده است.

جادّه‌ای که به شهر طوس و مقبره‌ای فردوسی منتهی می‌شود بسیار سر راست است و شما حتّی می‌توانید با اتوبوس به آن شهر سفر کنید ولی از آن‌جایی که برنامه‌ی سفر ما بسیار فشرده است و باید در سفر خود از جاهای دیدنی بسیاری دیدن کنیم، ما به شما توصیه می‌کنیم که از تاکسی و یا اسنپ (ورژن ایرانی اوبر) برای سفر به این شهر استفاده کنید. استفاده از این روش موجب ذخیره‌ی زمان زیادی برای شما می‌شود و دیگر گرفتار ترافیک گیج کننده‌ی شهر مشهد نخواهید شد. با این وجود، این سفر کوتاه در حدود 5 تا 6 ساعت از وقت شما را به خود اختصاص خواهد داد.

بعد از رسیدن به محلّ مقبره‌ی فردوسی و تهیّه‌ی بلیت، مطمئن شوید که بازدید از موزه‌ی طوس را فراموش نمی‌کنید. این موزه در کنار مقبره‌ی فردوسی قرار دارد و از مجسّمه‌‌های کنده‌کاری شده که داستان‌های افسانه‌ای و باستانی شاهنامه را روایت می‌کنند تشکیل شده است و به خوبی سختی‌هایی که حکیم ابوالقاسم فردوسی برای زنده نگاه داشتن زبان فارسی متحمّل شده است را به تصویر می‌کشند. همچنین، بقایای شهر باستانی طوس فاصله‌ی زیادی را از مقبره‌ی فردوسی ندارد و در آن‌جا شما می‌توانید دیوارهای آجری و ساختمان‌های نیمه ویران را مشاهده کنید که از نظر ظاهری قابل مقایسه با زیبایی مقبره‌ی فردوسی می‌باشند.

صرف نهار در رستوران معین درباری

اگرچه گزینه‌های پیشنهادی ما برای صرف نهار در روز اوّل همچنان در اختیار شما قرار دارند، ولی با این حال شما می‌توانید تعدادی از رستوران‌های جدید را در روز دوّم برای صرف نهار انتخاب کنید تا بیشتر با غذاهای ایرانی و روش‌های پخت این غذاها آشنا شوید. رستوران معین درباری یک رستوران با قدمتی در حدود 100 سال می‌باشد و یاد‌آور این مسئله است که ایرانیان در گذشته چگونه غذاهای خود را سرو می‌کردند و به نظر می‌رسد که این رستوران جزو بهترین رستوران‌هایی است که در شهر مشهد وجود دارد.

برخلاف مدل غربی غذای ساق گوساله، نمونه‌ی ایرانی این غذا (منظور نویسنده شیشلیک است) حرف‌های زیادی را برای گفتن دارد و در واقع‌ گوشت برّه در دهان شما آب می‌شود. این رستوران به دلیل قیمت‌های مناسب و غذای با کیفیّتی که به مشتریان ارائه می‌دهد، جای تعجّبی را برای پر بودن این رستوران در اوقات آخر هفته را باقی نمی‌گذارد و ممکن است که شما برای چندین ساعت در صف‌های طولانی این رستوران منتظر بمانید. بنابراین مطمئن شوید که زود‌تر از همیشه برای صرف غذا به این رستوران مراجعه می‌کنید.

رستوران امیر کبیر یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی شما برای صرف کردن نهار در روز دوّم بازدید شما از شهر مشهد می‌باشد. این غذاخوری یک رستوران سنّتی با قیمت‌هایی مناسب در مرکز شهر می‌باشد که از منوی غذای مناسبی برخوردار است و کیفیّت غذای مطلوبی را در مقایسه با قیمت‌های غذاهای این رستوران ارائه می‌دهد. رستوران‌های امیر کبیر و معین درباری به مقصد بعدی ما یعنی خانه‌ی مَلِک نزدیک هستند.

خانه‌ی ملک

خانه‌ی ملک مشهد

خانه‌ی ملک در قسمت شرقی میدان امام خمینی در شهر مشهد واقع شده است و به تنهایی و بدون رقیب در این قسمت از شهر می‌درخشد و یکّه تازی می‌کند. این خانه‌ی تاریخی که تحت تأثیر هنر اسلامی ساخته شده است به عنوان خانه‌ی توریست مشهد شناخته می شود و از یک طرّاحی و معماری بی نظیر به سبک دوران قاجار بهره می‌برد. این خانه اصالتاً به حاج حسین ملک تعلّق دارد و عمر آن بیش از 100 سال تخمین زده شده است.

این خانه یک ترکیب هنری از متود‌های ایرانی و اروپایی محسوب می‌شود. نمای بیرونی این خانه تلاش کرده است تا بر روی سبک زندگی سنّتی ایرانی تأکید کند در حالی که عناصر اروپایی به کار رفته در ساخت قسمت‌های داخلی این خانه یک طرّاحی کاملاً اروپایی را که بیشتر با نیازهای یک زندگی مدرن در تطابق هستند را به این خانه بخشیده است. این خانه روزی تنها خانه‌ی آباد در شهر مشهد محسوب می‌شد و در مرکز توجّه این شهر قرار داشت و اکنون تنها دو مجموعه از طرّاحی‌های بی نظیر از آن به جای مانده است. خانه ملک مرکز هنرهای سنّتی میراث فرهنگی خراسان رضوی و شاخه‌ی مدیریّت توریسم این شهر محسوب می‌شود.

پارک ملّت

چنانچه شما بعد از انجام این همه ماجراجویی خسته شدید، پارک ملّت مشهد می‌تواند یک تغییر چشم‌انداز فوق‌العاده برای شما محسوب شود. شما می‌توانید در این پارک به استراحت بپردازید و از خوردن فالوده (بستنی سنّتی ایرانی که از رشته‌هایی از جنس نشاسته ساخته شده است و با شربت زعفران و یا شربت‌های دیگری مزّه دار گردیده است) و صحبت کردن با افراد محلّی لذّت ببرید. به یاد داشته باشید که ایرانیان بیش از حدّ معمول با افراد مختلف دوستانه برخورد می‌کنند و دوست دارند که با شما صحبت کنند و بیشتر شما را بشناسند.

روز سوّم

بازار رضا مشهد

روز سوّم از برنامه‌ی سفر 3 روزه به مشهد به خرید کردن اختصاص دارد. زعفران، کیک‌های رضوی، فیروزه و بسیاری از چیزهای دیگر دلایل مناسبی برای خانواده‌ی شما هستند تا چنانچه شما با دستانی خالی به خانه بازگردید، از دست شما ناراحت شوند. مراکز خرید و پاساژ‌هایی همچون پاساژ زیست خاور مشهد و یا بازار رضا (بزرگ‌ترین بازار سنّتی شهر مشهد) بازارهای جامع و کاملی برای شما محسوب می‌شوند تا بتوانید از آن‌ها سوغاتی‌های مناسبی را خریداری کنید. با این حال، اعتقاد مردم بر این است که فروشگاه‌های سنّتی اطراف حرم رضوی بهترین نقطه برای خرید بهترین زعفران و تمشک ایرانی هستند. در هر صورت، هیچ بهانه‌ای برای نخریدن آن‌ها وجود ندارد، زیرا این اجناس هم اکنون با قیمت مناسبی در بازار موجود هستند و شما می‌توانید این اجناس را در جای جای شهر مشهد برای خرید پیدا کنید.

خوردن کباب سنّتی داخل یک رستوران سنّتی

بابا قدرت مشهد

ما فکر می‌کنیم که در روز آخر برنامه‌ی سفر 3 روزه‌ به مشهد خوردن یک کباب سنّتی در داخل یک رستوران سنّتی که سقف گنبدی آن از آجر ساخته شده است و نشستن بر روی تخت‌هایی که فضای بین آن‌‌ها توسّط پشتی هایی از یکدیگر جدا شده‌اند شما را حیرت زده و خواهند کرد.

چنانچه شما تا‌کنون عاشق شهر مشهد نشده باشید، در ساعات پایانی سفر شما این اتّفاق خواهد افتاد. این رستوران که خود جزئی از یک مجموعه‌ی توریستی به نام بابا قدرت می‌باشد غذاهایی خوشمزّه را در یک محیط فراموش نشدنی برای شما سرو می‌کند. با این حال، چنانچه شما با نشستن بر روی تخت احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید سری به رستوران ادیب بزنید. این رستوران تنها 5 دقیقه با بازار رضا فاصله دارد و غذاهای سنّتی ایرانی را با همان سبک برای شما در یک محیط عالی و کیفیّتی مطلوب سرو می‌کند.

اگر با خواندن این مطلب برای سفر به این شهر هیجان زده شده اید، ما تور مشهد مجموعه مان را به شما پیشنهاد می کنیم.

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود