سفر به مشهد، سرزمین قهرمانان مقدس

سفر به مشهد، سرزمین قهرمانان مقدس

1402/04/03 -




توضیحات

اگر تصمیم دارید به مشهد مقدس سفر کنید، بدانید که تصمیم درستی گرفته اید. مشهد محل شهدای شیعه و شهادت است. انسان هایی دلیر که در راه عقاید مذهبی و مصلحت، جان خود را فدا کردند. تعداد شهدای شیعه بسیار زیاد است و شهر مشهد هم گواهی بر این ادعاست.

شهر مشهد در دره رود کشف قرار دارد و مردم از طریق سیستم تونل زنی، به آب های زیر زمینی این رود دسترسی دارند. مشهد شهری است که از هر نظر کامل است: تاریخچه، چشم اندازهای طبیعی، تنوع قومیتی، چهره های قهرمان، ادویه های ویژه و صنایع دستی منحصر به فرد. مشهد قرن 21، پا جای پای برادر بزرگتر خود، یعنی تهران گذاشته و با پذیرش فرهنگ های جدید و پیشرفت های اقتصادی، به شهری مدرن و امروزی تبدیل شده است. با ما همراه باشید.

صنعت عطر مشهد|صنعت عطر مشهد|صنعت عطر مشهد|صنعت عطر مشهد

تاریخچه مشهد

اگر می خواهید به مشهد سفر کنید، بهتر است کمی بیشتر درباره تاریخچه غنی آن بدانید. در زمان حکومت صفویان بر ایران، شهر کوچک و ناشناخته سناباد (مشهد قدیم) که در مسیر جاده ابریشم قرار داشت، به سرعت به شهری مهم و تاثیرگذار بدل شد. قبل از اسلام، توس و نیشابور مهم ترین شهرهای این منطقه به حساب می آمدند. اما دولت صفوی به سناباد توجه نشان داد و توجه مردم نیز کم کم به این شهر معطوف شد. تا سال ها بعد، سناباد تبعیدگاه دشمنان دولت های محلی و محکومین به اعدام بود.

یکی از مهم ترین افرادی که به سناباد تبعید شد، امام رضا، امام هشتم شیعیان، بود که مخالف خلیفه وقت و دولت او بود. ایشان در سال 815 هجری، به سناباد تبعید شدند و سپس بر اثر مسمومیت به شهات رسیدند. بر مزار ایشان مقبره ای ساخته شد و از آن زمان تاکنون، شیعیان ایران و دیگر کشورها، با سفر به مشهد مقدس، به امام هشتم خود ادای احترام می کنند.

سفر به مشهد، مرکز استان خراسان مرکزی

در سال 1383، استان پهناور خراسان به سه استان کوچکتر تقسیم شد: خراسان شمالی، خراسان رضوی (خراسان مرکزی) و خراسان جنوبی. مشهد که در گذشته مرکز استان خراسان بود، اکنون مرکز استان خراسان رضوی یا مرکزی است.

مشهد در 950 کیلومتری شرق تهران قرار دارد. این شهر که دومین شهر پر جمعیت ایران به حساب می آید، تنها 300 کیلومتر با هرات، پایتخت کشور افغانستان فاصله دارد. در نتیجه مشهد، به عنوان بزرگترین مرکز تجاری شرق در نظر گرفته می شود.

حدود سه میلیون نفر با پیشینه ها و قومیت های مختلف در این شهر زندگی می کنند. فارس ها، ترک ها، ازبک ها، تاجیک ها، کردها و حتی تاتارها، همگی به خوبی در کنار هم زندگی می کنند و با گردشگران نیز رفتار گرم و دوستانه ای دارند.

آب و هوا

مشهد از سمت شمال، با کویر توس احاطه شده است. آب و هوای این شهر در بیشتر ایام سال معتدل است، اما همسایگی با کویر سبب می شود که آب و هوای این شهر در 3 یا 4 ماه سال به شدت دستخوش تغییر شود. آمار هواشناسی حاکی از آن است که آب و هوای نامطلوب مشهد در تابستان و زمستان سبب می شود که این شهر در این دو فصل، مقصد ایده آلی برای گردشگران نباشد.

در اواسط زمستان، دمای هوا به 5- درجه سانتیگراد می رسد. اما در فصل تابستان دمای هوا تا 35 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. پس اگر قصد سفر به مشهد را دارید، توری را برای فصل بهار و یا اوایل پاییز که هوا هنوز غیر قابل تحمل نشده است، رزرو کنید.

از کجا شروع کنیم؟

اگر گردشگر و یا راهنمای گردشگری هستید که تنها دو سه روز زمان دارید، پیشنهاد من این است که گردشتان را از حرم آغاز کنید. برای گردش و دیدن محوطه وسیع حرم و 9 صحن (در معماری اسلامی، به حیاط، صحن می گویند) آن زمان زیادی لازم است. معماری فوق العاده، کاشی کاری های هنرمندانه و آینه کاری های بی نظیر فضا به زیبایی حرم می افزایند. زیبایی حرم می تواند روح را تسکین دهد.

حرم مطهر

اگر برای سفر به مشهد برنامه ریزی های زیادی کرده اید و همه اطرافیان خود را از آن ها مطلع کرده اید، اما به ناگاه برنامه سفرتان به هم می خورد، می توانید با جمله "امام رضا نطلبیده" ماجرا را فیصله دهید. این جمله بدان معناست که امام رضا شما را فرا نخوانده است، چرا که احتمالا در صورت سفر به مشهد، پیشامد بدی برایتان رخ می داده است. می توانید با همین یک جمله آبروی خود را حفظ کنید و بدون هیچ شرم و خجالتی، سرتان را بالا بگیرید.

این که شخص بزرگی را به این علت که به فردی اجازه ملاقات نداده است سرزنش کنیم، کمی عجیب به نظر می رسد. هرچند، عشق و علاقه ای که ایرانیان نسبت به امام رضا دارند، چنان در قلب و تمام روحشان ریشه دوانده، که تمام خواسته های ایشان را می پذیرند. بدون شک، نخستین کاری که گردشگران بعد از ورود به مشهد انجام می دهند، عبور از ورودی های حرم مطهر است. گنبد درخشان حرم از طلا ساخته شده است و مناره های آبی رنگ آن با خط افق تلاقی می کنند.

حرم مطهر و صحن های آن، هر ساله 25 میلیون زائر را به خود جذب می کنند. برخی از آن ها برای ادای احترام به این مکان الهی و برخی دیگر برای طلب استغفار از کارهای ناشایست خود به حرم می آیند.

مقبره فردوسی

یکی دیگر از مکان هایی که باید حتما در طول سفر خود به مشهد، سری به آن بزنید مقبره فردوسی است. مشهد نه تنها محلی برای شهادت است، بلکه محلی برای تجدید روح نیز به شمار می آید. روح زبان فارسی مدرن در جسم اشعار حماسی حکیم ابوالقاسم فردوسی در کتابی تحت عنوان شاهنامه تجلی یافته است. پس از تهاجم دین اسلام به ایران قدیم، زبان فارسی قدیمی کم کم محو شد و زبان عربی که همان زبان نیروهای مهاجم بود، جایگزین آن شد. مردم ایران هویت خود را از دست دادند و هیج امیدی به حمله به این مهاجمان نداشتند.

در این میان، شاعری بزرگ با نام فردوسی به پا خاست. این شاعر برجسته سنگینی مسئولیت حفظ زبان فارسی را بر دوش خود احساس می کرد. او در تلاشی طولانی مدت، سی سال از عمر خود را صرف سرودن 50000 بیت درباره ایران، قهرمانان افسانه ای و آزادی آن کرد. اشعار وی سبب می شود که احساس وطن پرستی و عشق به میهن در وجود هر ایرانی بیدار شود و همه این اشعار را بخوانند و به حافظه بسپارند. در نهایت تلاش های او به ثمر نشست و زبان فارسی از خطر انقراض نجات یافت.

آرامگاه فردوسی که تا حد زیادی بازسازی شده است، در شهر توس قرار دارد. اگر از مرکز شهر به سمت شمال غربی آن بروید، ناخودآگاه  به سمت آرامگاه این قهرمان شجاع و نترس که بخش زیادی از عمر خود را صرف حفظ زبان فارسی کرد، کشیده می شوید. هنوز، بعد از هزاران سال، از گوشه و کنار خیابان ها، صدای خواندن اشعار وی به گوش می رسد.

بهترین هتل های مشهد

در اطراف حرم، هتل ها و مسافرخانه های بسیار زیادی واقع شده است. اگر از حرم بیرون بیایید، می بینید که تقریبا در تمام جهات و در تمام خیابان ها، مسافرخانه های کوچکی بنا شده اند. مسافرخانه ها می توانند به گردشگرانی که از کشورهای همسایه آمده اند و یا حتی به زائران ایرانی که مایلند در نزدیکی حرم باشند، اتاق هایی ارزان ارائه دهند.

در مشهد، قیمت اتاق ها الزاما بسته به کیفیت سرویس دهی هتل ها یا میزان مجلل بودن اتاق ها افزایش نمی یابد. داشتن چشم انداز به حرم و نزدیکی به آن، متقاضیان بیشتری دارد و همین امر موجب افزایش قیمت اتاق ها می گردد. اگر نتوانید هر لحظه و حتی در زمان استراحت به مناره های درخشان حرم نگاه کنید، پس هدفتان از سفر به مشهد مقدس چیست؟

1. هتل درویشی

تمام اتاق های هتل مجلل درویشی مشهد با دکوراسیون مدرن و لوکسی که دارند به مهمانان خود حس آرامش می دهند. می توانید اتاق امپریال یا کویین با ظرفیت دو یا سه نفر، دوبلکس ریاست جمهوری، دوبلکس هندی، دوبلکس ایران باستان، دوبلکس چینی، دوبلکس مصری و دوبلکس عربی که هر یک طبق معماری همان کشور طراحی شده اند را انتخاب کنید. 

همچنین می توانید میان اتاق های یک تخته، دو تخته، سه تخته و چهار تخته دست به انتخاب بزنید. نکته حائز اهمیت این است که پنت هاوس روم که تلفیقی از حال و هوای روم باستان و امکانات مدرن است، جواهر این هتل محسوب می شود.

2. هتل قصر طلایی

هتل بین المللی قصر طلایی بزرگترین و مجلل ترین هتل کشور است. حاج محمود سزاوار و پسرش حاج امیر سزاوار این هتل را در سال 1386 پایه گذاری کردند. پس از مرگ حاج محمود سزاوار دربندی در سال 1387، پسر دوم وی این فعالیت خانوادگی را ادامه داد. این هتل با استفاده از خاص ترین متدهای معماری که حاج محمود آن ها را در خارج از کشور فرا گرفته بود، طراحی شده بود.

پسر دوم او، حاج امیر سزاوار، که او نیز دستی در طراحی داشت، پروژه را بر اساس متدهای روز صنعتی ادامه داد. در روز عید سعید فطر همان سال، هتل قصر طلایی افتتاح شد. این هتل بر این باور است که مهم ترین عامل لذت بردن از سفر، انتخاب جایی مناسب برای استراحت است. هتل قصر طلایی به همه مهمانان خود حس آرامش و امنیت و بهترین امکانات را ارائه می دهد.

نمای بیرونی|نمای داخلی|نمای داخلی|رستوران|رستوران لوکس|اتاق لوکس|رستوران هتل قصر طلایی|رستوران تابستانی|هتل قصر طلایی|سرو میوه|اتاق بدنسازی|سالن بیلیارد|اتاق|اتاق هتل|سالن بدنسازی|استخر|رستوران قصر|سالن کنفرانس|رستوران|اتاق مجهز و شیک|اتاق شیک|نمای داخلی|اتاق لوکس|اتاق|رستوران

بهترین رستوران های مشهد

1. رستوران آلتون و پسران کریم

پس از آن که عطش خریدتان با خرید از یکی از بازارهای سنتی ایران برطرف شد، نوبت به صرف غذایی خوشمزه در یکی از رستوران های محبوب مشهدی می رسد.

اگر عاشق کباب یا به طور کلی عاشق گوشت هستید، حتما باید سری به این رستوران بزنید. لازم به یادآوری است که اگر گیاهخوار هستید و یا راهنمای گردشگرانی هستید که تمایلی به خوردن گوشت ندارند، این رستوران اصلا به شما توصیه نمی شود. باقالی پلو با ماهیچه ی این رستوران کیفیتی فوق العاده دارد. گوشتی که در دهان آب می شود، برنج اصیل ایرانی با بو و طعم عالی، زعفرانی که برای تزئین پلو به کار می رود، همه و همه طعم و خاطره ای فراموش نشدنی را در ذهن گردشگر به وجود می آورند.

2. رستوران معین درباری

این رستوران ویژه، یکی از قدیمی ترین رستوران های مشهد است که حدود یک قرن از آغاز به کار آن می گذرد. بی شک غذای رستوران معین درباری، سطح انتظارات همه مشتری ها را بالا می برد. کارمندان این رستوران خود معتقدند که بهترین غذاهای ایرانی در مشهد را سرو می کنند. شیشلیک و ماهیچه گوسفند بهترین غذاهای این رستوران هستند.

همچنین، کارمندان حرفه ای و محترم این رستوران سبب می شوند تجربه غذا خوردن در این فضا لذت بخش تر و خاص تر شود. البته این رستوران یک نکته منفی هم دارد. مثلا اگر می خواهید نهار روز جمعه تان را در این رستوران صرف کنید، ممکن است ناچار شوید حدود یک ساعت در صف انتظار بایستید. پس حتما از قبل میزی را برای خود رزرو کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود