شش مقصد گردشگری متفاوت و دیدنی در ایران

شش مقصد گردشگری متفاوت و دیدنی در ایران

1402/05/19 -




توضیحات

اگر قصد دارید که یک مقصد گردشگری داخلی را برای تور مسافرتی آینده خود انتخاب کنید احتمالا با این سوال مواجه هستید که از کدام شهر بازدید کنید و از چه جاذبه‌­های گردشگری دیدن کنید.

ایران کشوری است که سلیقه و خواسته هر گردشگری را از سفری جذاب و خاطره انگیز برآورده می کند. جنگل های سرسبز، کویرهای سوزان، دشت و کوهستان، دریا و رودخانه، بناهای تاریخی، مناطق تفریحی و هر نوع جاذبه گردشگری در این کشور پهناور وجود دارد.

تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با شش مقصد گردشگری متفاوت و جذاب و دیدنی آشنا کنیم.

ماسوله، شاهکاری تاریخی

در 55 کیلومتری رشت در استان گیلان، شهری به نام ماسوله واقع است. محل قرار گیری ماسوله در 32 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن می باشد که از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است این شهر در دامنه‌ کوهپایه ای در ارتفاع 1050 متری از سطح دریاهای آزاد به صورت پلکانی، شکل گرفته و پایین ترین نقطه ی آن با بالاترین نقطه حدود 120 متر اختلاف ارتفاع دارد.

ماسوله تحت نظر سازمان حفاطت از منابع طبیعی می باشد و به یکی از بکرترین و خوش آب و هوا ترین مناطق ایران تبدیل شده است. ماسوله به خاطر خلاقیت بسیار زیاد در معماری خانه هایش در جهان معروف است، خانه هایی مثل کندوی زنبور عسل.

خانه های ماسوله دارای طرح و معماری های منحصربه فردی می‌باشد. به طوری که پشت بام ها و جلوی هر خانه به عنوان پیاده رو مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی پیاده رویی که شما در حال عبور از آن هستید پشت بام خانه‌ی دیگری است.

شهر ماسوله

در نگاه اول شاید تنها ساختار این شهر و پلکانی بودن معماری آن توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند اما در کنار این ویژگی، وجود کوهستان های مرتفع، جنگل، ییلاقات سرسبز، آبشار و ... نیز افراد علاقمند را به ماسوله می کشانند و لحظاتی خوش را به آن ها تقدیم می کنند.

پارک جنگلی ماسوله از زیباترین پارک جنگلی ها در شمال ایران و یکی از مناطق گردشگری کمتر شناخته شده ایران و حتی در خاورمیانه است، تنوع گیاهان در این پارک بسیار گسترده است و درخت هایی مانند کاج، توسکا، ممرز و فندق در این پارک دیده می شوند. هم چنین آبشار های کوشم، لارچشمه و کوربار نیز از جاذبه های این جنگل ها می باشند.

شهر تاریخی همدان

شهر همدان یکی از شهرهای غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنهٔ کوه الوند و در بلندای 1900 متری از سطح دریا واقع شده‌ است و از شهرهای سردسیر ایران به شمار می‌آید. تابستان همدان معتدل و زمستان طولاني و سرد و برفي است. همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است.

مقبره بابا طاهر
همدان، اولين پايتخت نخستين شاهنشاهي در ايران در ۲۷۰۰ تا ۲۵۵۰ سال پيش بوده‌ است. اين شهر را نخستين شاه ماد بنيان نهاد و آن را در زبان ايرانيان دوران مادها، هگمتانه ناميدند. همدان پايتخت تابستاني شاهان هخامنشي و اشکاني نيز بوده‌ است.
همدان زادگاه بسیاری از مشاهیر شعر و ادب می باشد. بزرگاني چون ميرزاده عشقي، طاهر همداني(باباطاهر) و مفتون همداني. از آثار تاريخي این شهر می توان به آرامگاه بوعلي سينا دانشمند و طبيب نامي ايراني، آرامگاه باباطاهر و گنبد و آرامگاه علويان اشاره کرد.

شهر باستانی بم

بم شهری است در استان کرمان در جنوب شرقی ایران. این شهر در ارتفاع ۱۰۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد. آب و هواي بم گرم و خشک است اما به علت مجاورت با کوير آب و هواي متغيري دارد، به طوري‌که گاهي اوقات در تابستان‌ها گرم‌ترين و در زمستان‌ها سردترين نقطه کشور گزارش شده‌ است.

ارگ بم
ارگ بم بزرگ‌ترین بنای کاملا خشتی جهان است که در شهر بم قرار دارد. وسعت این بنا در حدود صدوهشتادهزار متر‌مربع است و در قسمت‌ بلندی از شهر، در مسیر جاده ابریشم، ساخته شده است. این بنای ارزشمند در قرن پنجم پیش از میلاد مسیح ساخته شده و شامل بخش‌های مختلفی مثل بخش حکومتی، رعیت‌نشین، دژ نظامی، سربازخانه، عمارت چهار فصل، اصطبل و چاه‌های عمیق می‌باشد. متأسفانه بخش زیادی از این ارگ به همراه بناهای دیگر بم در زلزله سال ۱۳۸۲ تخریب شد و از بین رفت.

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر بم می توان آبشار باغچمک و روستای دهبکری را نام برد.

کرمانشاه، مهد تمدن و فرهنگ 

شهر کرمانشاه از شهرهای زیبا و خوش آب‌وهوای غرب ایران است. به این شهر گهواره تمدن و نگین گردشگری ایران گفته می‌شود، چرا که علاوه بر قدمت بالای فرهنگی آن، دارای طبیعتی غنی است. پژوهش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که زندگی انسان‌ها در این ناحیه، قدمتی بیش از 100 هزار سال دارد. کرمانشاه برای اولین بار در زمان هخامنشیان شهر شد که در آن زمان کامبادن نام داشت. اما اوج تاریخ کرمانشاه به دوران ساسانیان برمی‌گردد که شاهان ساسانی در طول صدها سال از کرمانشاه به عنوان پایتخت دوم و تفریحی خود استفاده می‌کردند.

جاذبه کرمانشاه
از جاذبه های گردشگری شهر کرمانشاه می توان طاق بستان، تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی، شکارگاه خسرو پرویز، بازار قدیمی کرمانشاه و پارک کوهستان را نام برد.

کاروانسرای کرمانشاه
بیشتر مردم کرمانشاه شیعه هستند و اقلیت های سنی و یارسانی از دیگر مذهب های مردم این دیار می باشد، زبان اصلی مردم کرمانشاه کردی است. از سوغاتی های و صنایع دستی معروف کرمانشاه می توان به نان برنجی، روغن کرمانشاهی، نان خرمایی، کاک و نوعی کفش به نام کلاش اشاره کرد.

کندوان، شاهکاری روستایی در ایران

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی در شهرستان اسکو است. روستای کندوان در دامنه‌های سهند قرار دارد و به خاطر معماری صخره‌ای آن معروف است که در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند ایجاد شده‌ است. معماری بومی روستای کندوان معماری صخره‌ای می باشد، این روستا به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ است.

روستای کندوان

عده‌ای روستای کندوان را مربوط به‌ قرن هفتم و برخی دیگر مربوط به دوران پیش از اسلام می‌دانند. اما آنچه که عمومیت دارد قدمت ۶ هزار ساله این روستا را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که خانه‌های صخره‌ای کندوان نیز قدمتی ۷۰۰ ساله دارند. کندوان، روستایی عجیب و غریب است و ۱۱۷ خانواده این روستا در دل کوه‌ زندگی می‌کنند و دیگر کجای دنیا می‌شود این تجربه ناب را داشت و آدم‌هایی را دید که خانه‌هایشان در دل کوه کنده شده است؟

روستای کندوان که به دلیل گدازه‌ها و مواد مذاب به‌جامانده از دل آتشفشان، و همچنین دخالت آدم‌ها در طی سال‌ها به این شکل و شمایل درآمده، روستایی مخلوطی شکل می باشد که به خاطر کله قندی بودن و شباهت خانه‌هایش به کندوی عسل به این نام معروف شده است.

کیش، جزیره رویایی در جنوب ایران

جنوب ایران، در میان آب های نیلگون خلیج همیشه فارس، جزیره ای بی نظیر به نام جزیره کیش واقع شده است. در دنیا 4 منطقه وجود دارد که درصد اکسیژن خالص آن ها زیاد است و کیش یکی از این مناطق می باشد، به همین دلیل در این جزیره مردم کمتر احساس خستگی می کنند. فشار بخار آب جزیره در بیشتر ایام سال غالباً در حدی بسیار بالا اسـت (رطوبت نسبی 50 – 60 درصد). اختلاف دمای متوسط روزانه جزیره در طول سال کم تر از 9 – 10 درجه می باشد و کاهش دما هیچ گاه در حد یخبندان یا صفر نیست.

ساحل کیش
این جزیره پوشیده از درختان نخل، کهور، کنا، اکالیپتوس و همانند هر جزیره دیگری دارای آب و هوای ساحلی و شرجی است. این منطقه توریستی دارای جاذبه های گردشگری تاریخی مانند کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز، شهر تاریخی حریره و ... می باشد.

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود