ماه رمضان در سراسر دنیا

ماه رمضان در سراسر دنیا

1402/05/21 -




توضیحات

مسلمانان سراسر جهان در ماه رمضان در سراسر دنیا به يک واحد مبدل ميشوند و همراه يکديگر به عبادت ميپردازند. زيبايي اين مراسم عبادي در اين است که در هر گوشه جهان، مردم آنرا با آداب و رسوم خود زينت بخشيده و آنرا به ماهي شگفت انگيز تبديل ميکنند. در اينجا به شيوه برگزاري مراسم ماه رمضان در چند کشور مختلف ميردازيم.

ماه رمضان

برمه

مسلمانان ماه رمضان در سراسر دنیا از جمله برمه این ماه را با احترام و شادي آغاز ميکنند. مشاهده هلال ماه به قدري براي آنان اهميت دارد که همه در شب آغاز رمضان بر جاي بلندي رفته و ماه را تماشا ميکنند. جمع شدن در مساجد براي خواندن قرآن و نماز شب بسيار اهميت دارد. بسياري از مردم ده شب آخر رمضان را در مسجد ميمانند و آنرا اعتکاف مينامند.

در شب،تمام مکانهاي تجاري تعطيل است زيرا مردم به عبادت مشغولند.آنها پس از اقامه نماز شب ميخوابند و تا هنگام سحر بيدار نميشوند و بلافاصله پس از نماز صبح به سر کار ميروند. آنها روزه خود را با خرما و آب باز ميکنند و افطار را با مراسمي زيبا، مانند خواندن اشعار مناسب آغاز مينمايند. غذاي افطار آنها مفصل است و شامل غذايي از نان،برنج و مرغ ميشود که لوري فرا نام دارد.

 

ترکیه

آن‌ها ماه رمضان را با چراغانی کردن مناره‌ها و جشن و سرور آغاز می‌کنند. چراغ مناره‌ها از نماز مغرب تا اولین ساعات صبح روشن است. به گفته مقامات مذهبی ترکیه، بیش از 77 هزار مسجد در این کشور وجود دارد و در رمضان جلوه بی نظیری دارد. قرائت قرآن و برگزاری نمایشگاه کتب مذهبی در مسجد جامع آنکارا و مسجد سلطان احمد در استانبول از نشانه‌های رسیدن ماه رمضان است.

در این ماه کودکانی که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند بسیار تشویق می‌شوند و کانالهای تلویزیونی نیز تعداد سریالهای داستانی مناسبت دار و برنامه‌های آموزش مذهبی خود را افزایش می‌دهد که طرفداران فراوانی هم دارد.
ماه رمضان در ترکیه

 

افغانستان

ماه رمضان در سراسر دنیا هنگامی در افغانستان آغاز می‌شود که یکی از کشورهای همسایه دیده شدن هلال ماه را اعلام کند زیرا موقعیت جغرافیایی آن طوری است که مشاهده هلال ماه نو را بسیار مشکل و گاهی ناممکن می‌نماید. آن‌ها قبل از آغاز رمضان مواد غذایی لازم را تهیه می‌کنند و افطار دسته جمعی از جمله رسوم این ماه است.

انواع سرگرمیهای مختلف در مکانهای عمومی و مساجد برپا است و مردم افغانستان علاوه بر رسیدگی به امور روزانه به عبادت و قرائت قرآن می‌پردازند. کلاس‌ها و کنفرانسهای دینی متعددی در این ماه برگزار می‌شود که غالباً پس از نماز شب انجام می‌گیرد. غذاهای معمول افطار شامل برنج، گوشت و شیر است و آب انار از جمله نوشیدنیهای محبوب پس از غذا به شمار می‌آید. کار کشاورزی در طی رمضان تقریباً تعطیل می‌شود اما کارخانه جات و ادارات دایر هستند و فقط ساعات کاری در آنها کاهش میابد.

ماه رمضان در افغانستان

سوئد

هر چند دین اسلام دین اقلیت کشور سوئد است، اما از نظر تعداد، دومین دین این کشور محسوب می‌شود. یکی از مشکلات مسلمانان سوئد، رویت هلال ماه است که به خاطر شرایط خاص جغرافیایی، در اکثر اوقات ناممکن است. به همین دلیل همه ساله بحث و جدل فراوانی در این باب ایجاد می‌شود و در نهایت اکثر آنان زمان آغاز رمضان و عید فطر در مکه را انتخاب می‌کنند. یک تفاوت بزرگ در شیوه اجرای مراسم ماه رمضان در کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد و آن کم بودن تعدادمسلمانان است.

با این وجود این ماه با مراسمی روحانی است که مسلمانان همه ساله منتظر فرا رسیدن آن هستند و آغاز آن را به یکدیگر تبریک میگویند و آماده رفتن به مساجد و اقامه نماز شب می‌شوند. در شهرهایی که فاقد مسجد هستند، مسلمانان مکان مناسبی را برای عبادات گروهی این ماه اجاره می‌کنند و در آن به برگزاری مراسم عبادی و آموزشی می‌پردازند.

 

چین

با فرا رسیدن رمضان، مقامات مذهبی هر محل، مسلمانان را آگاه کرده و آموزش احکام رمضان را آغاز می‌کنند. مسلمانان چین در طی این ماه با تاکید و وسواس بسیاری به انجام فرائض دینی می‌پردازند و نماز شبی که می‌خوانند بسیار مفصل است. این نماز شامل 20 رکعت است که به طور جماعت خوانده می‌شود و پس از هر رکعت دعای یا مقلب القلوب خوانده می‌شود. قرائت قرآن و شب زنده داری در شبهای قدر اهمیت ویژه‌ای دارد. هنگام افطار چای، شیرینی و خرما خورده می‌شود که از جمله خوراکیهای پر برکت محسوب می‌شوند.

ماه رمضان در چین

آلمان

ماه رمضان در سراسر دنیا و همچنین آلمان در شرایطی کاملاً متفاوت با کشورهای مسلمان برگزار می‌شود. زندگی و آداب اجتماعی عموم هیچ تغییری نمی‌کند و زندگی به همان سرعت و شدت ادامه دارد. تفاوت ساعت در آلمان نیز از جمله مواردی است که انجام مراسم رمضان در آلمان را متفاوت می‌کند. روزها در تابستان بسیار طولانی و زمستانها بسیار کوتاهند و در 4 عصر به پایان می‌رسند.

در حدود 3.5 میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند و کمپانیها و اداراتی که کارکنان مسلمان زیادی دارند، در این ماه برایشان تسهیلاتی قائل می‌شوند که شامل تغییر شیفت کاری در کارهای دو شیفتی و اختصاص دادن زمان کوتاهی برای نماز و افطار است. از آنجایی که عده زیادی از مسلمانان آلمان را مهاجرین تشکیل می‌دهند، سعی می‌کنند در این ماه به دیدار یکدیگر رفته و به خصوص مهاجرین تنها و دور از خانواده را تنها نگذارند.

 

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود