مکان‌های دیدنی ایران در فصول مختلف

مکان‌های دیدنی ایران در فصول مختلف

1402/04/03 -




توضیحات

کشور عزیزمان ایران، مکان‌‌های شگفت انگیز بسیاری همچون: مکان‌‌های فوق‌‌العاده‌‌ تاریخی، مساجد، بازار‌‌های تاریخی، بوستان‌‌های منحصربه فرد و مناظر طبیعی حیرت انگیزی بسیاری دارد. ایران یک کشور گسترده با آب و هوایی متغیّر محسوب می‌‌شود و در لیست 18 کشور پهناور جهان قرار دارد. فقط کافی است که به نقشه نگاه کنید تا بزرگی و عظمت ایران را درک کنید.

به یک مقایسه‌‌ آماری احتیاج دارید؟ وسعت ایران 4.56 برابر کشور آلمان، 6.71 برابر وسعت بریتانیا و 4.31 برابر وسعت ژاپن است. در ایران عزیزمان فصل طوفان، گردباد، تسونامی و آب‌‌ و هوای نا‌‌مناسب، و یا فصلی که در آن سفر به خاطر آب و هوا توصیه نشود وجود ندارد.

فصل‌‌های سال در ایران

ایران یک کشور چهار فصل محسوب می‌‌شود، و هر فصل و یا هر ماه آن، مکان‌‌های عالی مخصوص به خود را برای مسافرت دارد. تنوّع فصلی از سرمای زیر صفر شهرکرد در غرب و تبریز در شمال غرب کشور، تا دمای بالای 40 درجه جزایر استوایی قشم و کیش در جنوب گسترده شده است. بر کسی پوشیده نیست که مسافران، یک دمای معتدل را در فصول بسیار گرم و یا بسیار سرد سال، حتّی با در نظر گرفتن بهای بالای آن ترجیح می دهند.

چه برای طرفداران برف و کسانی که به دنبال پیست‌‌های اسکی در ارتفاعات هستند، و چه کسانی که خواهان ساعت‌‌ها بازدید از مکان‌‌های تاریخی می‌‌باشند و به دنبال هوای خنک می‌‌گردند، ایران یک بازه‌‌ زمانی ویژه برای هر مسافر کنجکاوی برای لذّت بردن و استراحت کردن دارد.

هر فصلی در ایران عناصر فرهنگی مختص به خود، همچون غذاهای مخصوص و فستیوال‌‌های مختصّ به آن فصل را دارد. بنابراین اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید که: بهترین مکان‌‌های دیدنی ایران در هر فصل کدامند؟ باید به طور کوتاه به شما جواب بدهیم که ایران مقصدی برای تمام فصول است، و هر فصلی در جای خود می‌‌تواند فوق‌‌العاده باشد. بیایید به سراغ این راهنمای فصلی فوق‌‌العاده برویم و به گزینه‌‌های پیش رو در هر فصل نگاهی بیندازیم.

بهار و پاییز: زمانی که می‌‌توانید در آن به هر کجا که مایل هستید سفر کنید.

بهار فصل مورد علاقه‌‌ تمام هموطنانمان می باشد. فصل بهار، فصل مهمترین فستیوال ایرانی یا همان جشن عید نوروز و همچنین فصل اوج مسافرت‌‌ها می باشد. در فصل بهار به طور کلّی آب و هوا در سرتاسر ایران بسیار لذّت بخش است. این به این معنی است که شما می‌‌توانید به هر کجا که مایل بودید سفر کنید. بهار بهترین فصل برای مسافرت محسوب می‌‌شود. فقط کافی است که به دمای هوا در بهار نگاهی بیندازید. در یک کلام فوق العاده است!

فصل پاییز

پاییز فصل کاهش مسافرت‌‌ها محسوب ‌‌می‌‌شود. در اواخر ماه شهریور مدرسه‌‌ها باز می‌‌شوند، و دیگر تعطیلات طولانی مدّتی برای سفر‌‌های طولانی تا عید نوروز وجود ندارد، امّا کم‌‌کم دما شروع به کاهش می‌‌کند و برای مدّت دو ماه ایده‌‌آل باقی می‌‌ماند. در فصل پاییز آب و هوا همچنان در قسمت‌‌های جنوبی کشور گرم است، ولی در قسمت‌‌های مرکزی و شمالی که بیشتر اماکن گردشگری در آن محدوده واقع هستند، هوا نسبتاً مطلوب است.

شمال ایران

مقصد‌‌هایی که باید در فصل بهار و پاییز از آن‌‌ها دیدن کنید.

بخش‌‌های تاریخی

برای داشتن یک پیاده‌‌روی لذّت‌بخش در مکان‌‌های تاریخی و باستانی، دمای مطلوب و نبودن جمعیّت زیاد جزو واجبات هستند. به همین دلیل بهار و پاییز برای مسافرانی که به بازدید از شهر‌‌ها و اماکن تاریخی-باستانی علاقه دارند فوق العاده تلقّی می‌‌شود. بنابراین، به سوی شهر‌‌های بزرگی همچون: اصفهان، شیراز، تهران، یزد و کاشان که مکان‌‌های مهم در آن‌‌ها قرار دارند حرکت کنید و از کاخ‌‌های تاریخی، مساجد، بوستان‌‌ها و بازار‌‌های فوق‌‌العاده‌‌ آن‌‌ها لذّت ببرید.

پرسپولیس و پاسارگاد در شیراز، برای دیدن شکوه و عظمت حکومت پارس، کاخ گلستان در تهران، میدان نقش جهان در اصفهان با ترکیب زیبای معماری ایرانی و اسلامی خود، معبد باستانی زرتشتیان در یزد، خانه‌‌های تاریخی در کاشان و همچنین بازار‌‌های زیبا در تمامی شهر‌‌های نام برده شده، تنها گوشه‌‌ای از مکان‌‌هایی است که می توانید از دیدن آن ها لذت ببرید.

شمال ایران

تور‌‌های صحرایی

اوایل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از زیباترین و منحصربه‌فردترین صحراهای جهان یعنی دشت کویر و دشت لوت می باشد. به سمت کویر‌‌های مرنجاب، گرمه و کلوت بروید و از سکوت، آرامش و فضای آرامش بخش این مکان‌‌ها لذّت ببرید. اقامت در کاروان‌سرا‌‌های تاریخی و یا خانه‌‌های محلّی، لذّت یک سواری آرامش بخش، بازدید از مکان‌‌های تاریخی موجود در دل صحرا، عکاسی از زیبایی‌‌های طلوع و غروب خورشید و نوشیدن یک فنجان چای گرم در حالی که دور آتش نشسته‌‌اید و به درخشش ستاره‌‌ها در شب نگاه می‌‌کنید، تنها قسمتی از تجربه‌‌ی سفر به کویر است.

تابستان: پیش به سوی شمال کشور

آب و هوای کشور، به‌خصوص در جنوب ایران به مدّت حدود دو ماه بسیار گرم می‌‌شود. در حالی که بازدید از مناطق دیدنی جنوب و قسمت مرکزی کشور در این فصل کمی خسته کننده به نظر می‌‌رسد، آب و هوای مرطوب و معتدل سواحل جنوبی دریای خزر که شامل گیلان، مازندران و گلستان، و همچنین مناطق شمال غربی کشور که شامل جنگل‌‌ها و چشم انداز‌‌های منحصربه فرد هستند، می‌‌توانند مقاصد مناسبی برای سفر باشند.

چمستان مازندران

مکان‌‌هایی که در تابستان باید از آن‌‌ها بازدید کرد.

شمال ایران

شمال ایران پوشیده از جنگل‌‌هایی با هوای سرد، کوه‌‌های پوشیده از برف و سواحل منحصربه فرد هستند. زیبا‌‌ترین مناطق ایران در این قسمت و در راستای دریای خزر قرار دارند و شامل گیلان، مازندران و گلستان می‌‌شوند. آب و هوای معتدل و مناظر زیبا، این منطقه را به مقصد اصلی مسافرت‌‌های داخلی در طول تابستان تبدیل کرده است.

هیچ چیزی آرامش‌بخش‌تر از لذّت دیدن یک منظره از جنگل نیست، و لازم به ذکر است که هیچ چیزی به اندازه یک جنگل ناشناخته‌‌ و مه آلود عکاسان را سر ذوق نمی‌‌آورد. زیباترین مکان‌‌های این منطقه شامل: رشت، انزلی، لاهیجان، بابل، ساری، چالوس و رامسر هستند. ماسوله یک روستای تاریخی است که در حدود 1.5 ساعت تا رشت فاصله دارد. سری هم به آنجا بزنید و از معماری زیبا و طبیعت بکر آن لذّت ببرید.

پارک ملی رامسر

زمستان، فصلی برای ماجراجویی ‌‌های برفی

در کل، توریست‌‌های کمی در فصل زمستان از ایران بازدید می‌‌کنند که این به معنای کمتر ایستادن در صفوف طولانی، شلوغی کم‌‌تر و هزینه‌‌های کم‌‌تر است. جزایر جنوبی کشور همچون کیش و قشم با میانگین دمای 18 درجه‌‌ی سانتیگراد در زمستان، مقاصد اصلی مسافرت‌‌های داخلی در این فصل هستند. در زمستان، علاقه‌‌مندان به برف قادر به اسکی کردن و اسنوبورد سواری در برف و با تجهیزات عالی در پیست‌‌های اسکی فوق العاده هستند.

مکان‌‌هایی که در زمستان باید از آن‌‌ها بازدید کرد.

جزایر جنوبی

خلیج فارس با جزایر زیبایش مقصدی عالی برای مسافرت‌‌های زمستانی است. دمای هوا به طرز ایده‌‌آلی آرامش بخش و لذّت بخش است. جزایر قشم و کیش پرطرفدار‌‌ترین مقاصد مسافرت در خلیج فارس و دریای عمان محسوب می‌‌شوند. آن‌‌ها به خاطر غنی بودن از نظر اکوتوریسم و ژئوتوریسم در این زمینه مشهور هستند.

قشم که بزرگترین جزیره در خلیج فارس محسوب می‌‌شود، به‌‌همراه سه جزیره‌‌ی کناری خود که شامل هنگامه، لارک و هرمز که به جزایر ناز معروفند جزو مقاصد گردشگری کم‌‌تر شناخته شده در ایران هستند، و به میراث‌‌های فرهنگی همچون روستا‌‌های بندری، لباس‌‌های محلّی، خانه‌‌هایی که با بادگیر‌‌ها خنک می‌‌شوند، حیات وحش بکر که شامل دلفین‌‌ها، غزال‌‌ها، پرندگان، لاک پشت‌‌ها و شگفتی‌‌های طبیعی که شامل ژئو پارک قشم، غار‌‌های خربس، جنگل حرا، درّه‌‌ی ستارگان، غار نمکی نمکدان مشهور هستند. همچنین یک قلعه‌‌ی پرتغالی وجود دارد که قدمت آن به قرن 16 میلادی برمی‌‌گردد که در آن دوره جزیره‌‌ی قشم را تصرّف کرده بودند.

پیست‌‌های اسکی

بر اساس روزنامه‌‌ی نیویورک پست ((زمان آن رسیده است که از اسکی کردن در کوه‌‌های آلپ بگذریم و به اسکی کردن در ایران ادامه دهیم)). پیست اسکی دیزین که در فاصله‌‌ی دو ساعته از تهران و بالای کوه‌‌های البرز و در ارتفاع 2650 متری قرار دارد، بزرگترین پیست اسکی ایران محسوب می‌‌شود و با یک کیفیّت برف فوق‌العاده که بسیار شبیه به برف کوه‌‌های راکی است به همراه یک فضای زیاد برای اسکی کردن و حرکات زیگزاگی در کنار شیب‌‌های ملایم خود، منتظر شما می‌‌باشد.

امکانات رفاهی که شامل دو هتل و تعداد زیادی کلبه و آپارتمان‌‌های اجاره‌‌ای شخصی هستند، توانایی پذیرایی از هزاران نفر در روز را دارند. شمشک، یکی دیگر از پیست‌‌های اسکی پر طرفدار با چندین سراشیبی است که حتّی‌‌ شیب‌‌های آن تند‌‌تر از شیب‌‌های پیست دیزین می‌‌باشد. همچنین این پیست نیز مانند پیست اسکی دیزین در کوه‌‌‌‌های البرز قرار دارد و دسترسی به آن از تهران آسان است.

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود