سفر هفت روزه در ایران: چگونه در یک هفته همه‌چیز را تجربه کنیم؟

سفر هفت روزه در ایران: چگونه در یک هفته همه‌چیز را تجربه کنیم؟

1402/04/03 -




توضیحات

ایران کشور بسیار بزرگی است که تنوع در آن بیداد می‌کند. هر یک از استان‌های ایران سبک آشپزی، صنایع دستی، پیشه، لباس و زبان مخصوص به خود را دارد.

مسافرانی که زمان کافی داشته باشند، می‌توانند به‌راحتی دو یا سه ماه را در ایران بگذرانند و دورتادورِ آن را به‌خوبی ببینند. اما اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، اکثر ایرانگردان یک یا دو هفته فرصت دارند.

اگر درحال برنامه‌ریزی هستید که یک سفر هفت روزه را در ایران تجربه کنید، من یک برنامۀ سفر درمورد آنچه نباید در زمان اقامتتان در ایران از دست بدهید، آماده کرده‌ایم.

روز اول و دوم: تهران

تهران با اختلاف بزرگ‌ترین شهر ایران است و بالغ بر 15 میلیون نفر جمعیت دارد. تهران با جذابیت‌های معمولی یک کلان‌شهر _ یعنی ترافیک، آلودگی، متروهای شلوغ _ مایۀ شادمانی بازدیدکنندگان است. اکنون تقریباً سه سال شده است که من در تهران زندگی می‌کنم و رابطه‌ای پُر از عشق/نفرت با این شهر دارم. تهران حقیقتاً شهر بسیار بزرگی است و به‌عنوان یک گردشگر باید بگویم که پیداکردن یک پاتوق خوب در تهران می‌تواند به‌طور تحمل‌ناپذیری سخت باشد.

توصیه می‌کنم روزی که به تهران رسیدید، به استراحت و گشت‌وگذار در نزدیک هتلتان مشغول شوید تا با آب‌وهوای جدید خو بگیرید. اینجا تهران است، مطمئناً در نزدیکی خودتان یک چیز هیجان‌انگیز پیدا می‌کنید!

برای روز بعد، تجریش مکان خوبی برای شروع است. تجریش که در کوه‌پایه‌های رشته‌کوه البرز (منظره کوهستانی اختصاصی تهران) قرار دارد، مرکز شلوغِ شمالِ تهران به‌حساب می‌آید. تجریش بازار خود را دارد که با فروشندگان غذا، فرش و مغازه‌های صنایع دستی تکمیل می‌شود. خانم‌ها اگر شما به دنبال لباس هستید، بازار مکان خوبی برای خرید روسری‌های شیک و ژاکت‌های بلند است!

بعد از اینکه نگاهی به اطراف بازار تجریش انداختید، می‌توانید در خیابانِ نمادین ولیعصر به گشت‌وگذار بپردازید. خیابان ولیعصر که 18 کیلومتر امتداد دارد، طویل‌ترین خیابان تهران به‌حساب می‌آید. در انتهای شمالی خیابان ولیعصر درختان سپیدارِ سربه‌فلک‌کشیده صف کشیده‌اند و خیابان ترکیبی درهم‌وبرهم از مغازه‌ها، موزه‌ها، پارک‌ها و ساختمان‌های اداری است.

تنها 500 متر مانده به بازار تجریش، موزه‌ی سینما قرار دارد. یک باغ تمیز و آراسته، چیدمان‌های هنری و کافه‌هایی در فضای باز دورتادور موزه را گرفته‌اند. زمانی خودِ ساختمان موزه محل اقامت خاندان سلطنتی بوده است. مجموعۀ ساختمان‌ها همراه با غرفۀ تحسین‌برانگیزِ نمایشگاه و نمای پرزرق‌وبرق آن به‌تنهایی کاملاً ارزش دیدن را دارد. موزه ادای احترامی به سینمای ایران در طی این سال‌ها است و در آن اغلب بخش‌هایی از  فیلم‌های ایرانی و خارجی را بر روی پرده به نمایش می‌گذارند.

از اینجا می‌توانید در خیابان ولیعصر یک تاکسی بگیرید تا شما را به مجموعۀ کاخ‌ سعدآباد که تقریباً دو کیلومتر تا آنجا فاصله دارد، ببرد. این کاخ که بر روی یک ملک 180 هکتاری قرار دارد، در دهۀ بیست میلادی ساخته شده است. مانند اکثر بقایای رژیم سلطنتیِ پیشین، زمین این کاخ نیز به موزه‌ها و گالری‌های هنری تبدیل شده است. این کاخ کلکسیون بی‌نظیر محمود فرشچیان را در خود جای داده است؛ هنرمند معاصر ایرانی که نقاشی‌های پررمز و رازش تصویرسازی‌های فوق‌العاده‌ای از شعر پارسی ارائه می‌کنند و اغلب از آن‌ها برای تفسیر اشعار حافظ و رومی استفاده می‌شود.

با رسیدن غروب می‌توانید پیاده‌روی کوتاهی تا بالای خیابان از کاخ تا دربند؛ که نمونۀ تهرانی سرزمینِ پریان است، داشته باشید. این روستای قدیمی که در میان کوه‌ها قرار دارد، برای مردم محلیِ تهران به محوطه‌ی محبوبی برای کوهنوری و غذاخوری تبدیل شده است. هنگامی که از مسیرهای سنگ‌فرش‌شده به‌سمت بالا می‌روید، سوسوی نورهای رستوران‌های سنتی را که در آغوش کوهپایه جای گرفته‌اند و کباب، چای و قلیان سِرو می‌کنند، خواهید دید. به احتمالِ زیاد شام  را بر روی یک تخت سنتی درکنار رودی روان می‌چینند.

روز سوم و چهارم: اصفهان

اصفهان احتمالاً پربازدیدترین شهر ایران است و گردشگران ایرانی و خارجی عیناً برای تماشای جاذبه‌های این شهر به آن سفر می‌کنند. اصفهان حدوداً در 400 کیلومتری جنوب تهران بر روی یک فلات مرتفع قرار دارد. مانند اکثر زیستگاه‌های ایران، کوه‌ها دورتادور این شهر را گرفته‌اند و از آن محافظت می‌کنند.

اصفهان با تنها دو میلیون سکنه، بسیار کوچک‌تر از تهران و از نظر بزرگی سومین شهر ایران است. تا قرن هفدهم، اصفهان پایتخت ایران و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دنیا بوده است. از آن دوره تا به امروز معماری‌های حیرت‌انگیز بسیاری همچنان پابرجا مانده‌اند.

اگر دو روزِ کامل در اصفهان هستید، توصیه می‌کنم که یک روز را در اصفهان و روز دیگر را در مناطق اطراف آن سپری کنید. در شهر حتماً از مکان‌های زیر دیدن کنید:

  • میدان نقش جهان همراه با مساجد و معابد اطراف آن
  • سی و سه پُل
  • محلۀ جُلفا

توصیه می‌کنم که در روز دوم، برای یک سفر روزانه یا اقامتی شبانه به سمت صحرا حرکت کنید.

در مجموع، مردم اصفهان بسیار محافظه‌کارتر از تهرانی‌ها هستند و گردشگران باید به آداب و رسوم محلی احترام بگذارند. غذای معروف اصفهان، بریانی، از دل و قلوه‌ی بَره و ادویه‌های مختلف درست می‌شود. تمام افرادی که به خوردن گوشت علاقه دارند باید این غذا را امتحان کنند!

روز پنجم و ششم: شیراز

شیراز، وای شیراز! شیراز شهرِ عشق، ادبیات و سرزندگی حدوداً در 500 کیلومتری جنوب اصفهان در بخش مرکزی ایران واقع شده است. مردم محلی شیراز به خونسردی و راحتی معروف هستند، و این خصوصیت تا سر حد تنبلی پیش می‌رود، اما آن‌ها رفتار بسیار دوستانه و خونگرمی با گردشگران دارند.

بازدید از مسجد صورتی، بازار وکیل و یک سفر به شهر باستانی پرسپولیس ازجمله کارهایی است که حتماً باید انجام دهید. همچنین، رستوران صوفی در ستارخان مکانی عالی برای تماشای موسیقی زنده‌ی سنتی است.

روز هفتم: تهران

برای روز آخرتان به تهران خوش برگشتید. قبل از پروازتان هنوز هم مکان‌های بسیار زیادی برای دیدن وجود دارند _ هنوز مرکز شهر را نگشته‌اید!

کاخ گلستان توسط سلسلۀ قاجار در مرکز شهر تهران ساخته شده است.کاشی‌های موزائیکی زیبا، تالارهای آیینه و دیوارنگاره‌های پرنقش و نگار شما را به قرن شانزدهم؛ یعنی زمانی که کاخ ساخته شد، خواهند برد.

در کنار کاخ گلستان، بازار بزرگ قرار دارد. پیشنهاد می‌کنم که در بازار تجریش یا بازار وکیل شیراز خرید کنید، اما بازدید از بازار بزرگ یک تجربۀ فوق‌العاده است. تاریخ‌دانان تخمین می‌زنند که حدوداً 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح داد و ستد در بازار بزرگ آغاز شده است! با وجود صف 10 کیلومتری مغازه‌ها، واقعاً ممکن است در آن هزارتو گم شوید!

شما فقط به اندازه‌ی یک پیاده‌روی کوتاه تا محوطۀ موزه‌ی تهران فاصله دارید: خیابان سیِ تیر. اینجا موزه‌ی ملی ایران، موزه‌ی ظروف شیشه‌ای و موزه‌ی سرامیک و همچنین یک مجموعۀ عالی از اغذیه‌فروشی‌های ارمنی را پیدا خواهید کرد که قهوه‌ی اسپرسو درجه یک و ساندویچ سِرو می‌کنند.

یکی از مکان‌های موردعلاقۀ من موزه‌ی جواهرات سلطنتی، واقع در خزانۀ بانک مرکزی ایران، در خیابان فردوسی است. به زیرزمین بروید و جواهرات سلطنتی و به‌طور کلی زیورآلاتی را ببینید که بسیار زیباست. این موزه در نظر بعضی از افراد واقعاً جذاب خواهد بود.

فهرست بازبینی: هفت روز در ایران

اگر فقط هفت روز فرصت ایرانگردی را دارید، چند تجربۀ اساسیِ ایرانی وجود دارد که نباید آن‌ها از دست بدهید.

باید از مکان‌های زیر دیدن کنید:

  • یک بازار (بازار وکیل در شیراز بازار موردعلاقۀ من است)
  • یک چای‌خانۀ سنتی (کافۀ آزادگانِ میدان نقش جهان در اصفهان بهترین گزینه است)
  • یک باغ ایرانی (باغ ارَم در شیراز یک نمونۀ عالی از طراحی ایرانی است)
  • یک کاخ سلطنتی (کاخ گلستان در تهران همۀ توجهات را به خود جلب می‌کند)
  • یک مسجد (پیشنهاد من مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان است)

جابه‌جایی

فاصلۀ بین تهران، اصفهان و شیراز بسیار قابل‌توجه است. مسافرانی که بودجۀ محدودی دارند، می‌توانند اتوبوس‌های شبانه را درنظر داشته باشند تا در هزینه‌های هتل و پرواز صرفه‌جویی کنند. اتوبوس‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای راحت هستند و بعضی از آن‌ها صندلی‌های راحتی تخت‌خواب‌شو و خوراکی‌های رایگان دارند.

گزینۀ دیگر حمل‌ونقل، پروازهای داخلی است. این پروازها نیز کم‌هزینه‌ هستند و رفت‌وبرگشتِ نسبتامنظمی دارند.

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود