کلیاتی در باب زعفران

کلیاتی در باب زعفران

1402/05/21 -




توضیحات

کلیاتی در باب زعفران

زعفران! این ماده گرانبها طوری با منطقه خراسان در هم آمیخته که بیشتر مسافران تور مشهد خود را مجاب میبینند که در روزی را که به خرید در تور هوایی مشهد اختصاص داده‌اند آن را ابتیاع نمایند.

در این مطلب هم قصد داریم تا به بررسی این ماده بپردازیم.

زعفران گیاهی از دسته زنبقیان است که کاربرد آن دارویی و غذایی میباشد و یک از محبوب‌ترین رنگ دهنده‌های غذا هست که به غیر از صادرات گسترده در سفره ما ایرانی‌ها هم جایگاه خود را دارد. این ماده از قدیم‌الایام تا کنون همواره دارای قیمت بالایی بوده است. ساختمان زعفران را در بین گیاهان میتوان پیچیده خواند. این گیاه اندازه کوچکی دارد به شکلی که چندین سال طول میکشد تا به اندازه برداشت یعنی بین 10 تا 30 سانتی‌متر برسد. در طول گیاه برگ‌های نسبتا زیادی وجود دارد که به شکلی باریک و دراز هستند. نقطه میانی برگ‌ها محل رویش ساقه گلدار است که در سر آن از یک تا سه عدد گل وجود دارد. این گل‌ها معمولا 6 گلبرگ بنفش دارند که مواردی نیز وجود دارند که ممکن است به رنگ قرمز و یا ارغوانی هم باشند. این گل‌ها 1 مادگی و سه عدد پرچم را در ساختمان خود دارند که به کلاله‌ای سه شاخه متصل است که دارای رنگ قرمزی است که به نارنجی میزند. آن قسمت که برای تولید زعفران مصرفی برداشت میشود نقطه پایانی خامه و کلاله میباشد و ماحصل برداشت از این نقاط همان زعفران خوش عطر و خوش رنگ است که ما به آن علاقه داریم.

زعفران مشهد

در کشور ما منطقه خراسان به عنوان خاک زعفران‌خیز معروف است و زعفران‌های این منطقه شهره است و شهرهایی مانند بجستان، باخزر، گناباد، تایباد، تربت جام و... از سرآمدان این شهرها به حساب میایند ولی به تازگی در مناطق دیگر کشورمان مانند لرستان، الموت، کرمان و... هم کشت زعفران آغاز گشته است.

زعفران در تاریخ ایران ریشه دارد و این گیاه در ایران باستان علاوه بر مصرف داخل کشور، به سراسر جهان صادر میشده است. ایرانیان باستان در صدد این برآمدند که خواص گیاه زعفران را به اقوام یونانی، رومی، چینی، نژاد سامی و اعراب آموزش دهند و همین کار را نیز کردند. طریقه زراعت زعفران که مراحل خویش را دارد و کسی که این مراحل را انجام میدهد به راستی باید کارشناس باشد را ایرانیان به بسیاری از قبایل اسلامی که در نواحی مختلف از جمله کرانه‌های مدیترانه سکنی برگزیدند آموزش دادند. سلسله عوامل ایجاد کردند که برای نخستین بار در خارج از ایران و در نواحی شام، ایرانیانی که ناچار به ترک وطن شده بودند  به دستور معاویه زعفران‌کاری را آغاز کنند. پس از آن در مناطق شمال آفریقا و اندلس که اسپانیای تحت تسلط مسلمین بود و سیسیل ایتالیا کار کشت زعفران توسط ایرانیان گسترش یافت. خاندان‌هایی مانند رستمیان و یا بنوطبری از پیشکسوتان صدور زعفران کاری و مسائل مربوط به آن در سراسر دنیا بودند. با استناد به منابع تاریخی میتوان این مهم را استنباط کرد که ایرانیان از ازمنه قدیم نسبت به طلا و زعفران ابراز علاقه میکردند به طوری که در بسیاری از اعیاد و یا مراسم‌های باشکوه و یا پذیرایی و استقبال از بزرگان از این دو ماده گرانبها بهره میگرفتند.

زعفران مشهد

در زمان‌های گذشته زعفران کاربردهای متعددی داشته است از جمله استفاده به عنوان مرکب نوشتن، دارو، تزئینی، خوشبو کننده، تولید کاغذهای گرانبها و... .

عمق فاجعه اینجاست که کشور ما با دارا بودن مزارع گسترده زعفران و کشت انبوه و تولید سالانه بیش از 90 درصد از زعفران دنیا به میزان 300 تن در بازار جهانی آن جایی نداریم اما کشورهایی مانند افغانستان که در دهه هفتاد تولید سالانه‌اش به یک کیلو نمیرسید  هم اکنون 14 تن صادرات دارد و به راحتی در بازارهای جهانی به فروش زعفران خود میپردازد. کشورهایی از جمله مراکش، یونان، ترکیه و .. با تولیدهای خرده تبدیل به رقیب ایران شده‌اند و در اصل از ایران جلوتر هستند. چشم بادامی‌ها(چینی‌ها) باز هم دست به کار شدند و از طریق گلخانه‌ای به تولید زعفران میپردازند.

 

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود