کیش، جزیره رویایی ایران

کیش، جزیره رویایی ایران

1402/04/03 -




توضیحات

 

برخی می گویند که جزیره کیش در کتاب های تاریخ فارسی گم شده است. بیشتر تاریخ این جزیره زیبا برای همه ناشناخته است. Nearchus، یکی از افسران دریایی اسکندر، در نوشته هایش از جزیره ای در خلیج فارس یاد کرده است. وی در سال 325 پیش از میلاد، برای یافتن سرزمین های جدید راهی سفر شد. این سفر وی را به جزیره ای برد که بعدا آن را آراکاتا یا اراکیا نامید. جزیره ای که امروز ما با نام کیش می شناسیم.

با وجود کمبود اطلاعات، اما از یک چیز در مورد این جزیره اطمینان وجود دارد. اینکه کیش پس از اسلامی شدن ایران کهن، ارزش استراتژیک مهمی کسب کرد. اهمیت آن بسیاری از ابر قدرت های غربی را به آب های خلیج فارس کشاند، و درگیری های خونین بر سر کنترل این جزیره اتفاق افتاد.

یکی از مشهورترین فاتحانی که پا به جزیره کیش گذاشت، آلفونسو دالبوکرک است. در سال 1506، این ژنرال پرتغالی جزیره کیش را با نیروهای خود محاصره كرد و مقامات ایرانی را وادار كرد كه با او معاهده امضا كنند. با توجه به شرایط این پیمان، او کنترل كامل بر جزیره را به دست آورد و از كیش به عنوان پایگاهی برای حملات دریایی استفاده كرد. سرانجام، شاه عباس صفوی، به سلطنت پرتغالیان بر این جزیره پایان داد. وی کیش را به امپراطوری ایران برگرداند. اما متأسفانه این موضوع باعث بهبود اوضاع کیش نگردید. زیرا تأسیس بندر جدید بندرعباس در سواحل خلیج فارس، جزیره کیش را به اعماق تاریک تاریخ سوق داد و به تدریج، فرهنگ استثنایی جزیره از بین رفت.

موقعیت و آب و هوای جزیره کیش

جزیره کیش یک منطقه آزاد اقتصادی در تنگه هرمز است که تنها 19 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد. مساحت جزیره رویایی کیش 91 کیلومتر مربع می باشد و توسط چند جزیره کوچکتر احاطه شده است.

گردشگران بین المللی می توانند تا 14 روز در جزیره کیش بدون داشتن ویزا اقامت داشته باشند. بنابراین، اگر می خواهید طعم مهمان نوازی، غذای ایرانی و فرهنگ پارسی را بچشید، کیش را در لیست مقاصد خود قرار دهید.
کیش آب و هوای نیمه استوایی دارد و در طی سال باران زیادی در این جزیره نمی بارد. این به معنای گرمای غیرقابل  تحمل تابستان از ژوئن تا سپتامبر است. اگر نمی توانید گرما را تحمل کنید در این ماه ها به کیش نروید!

اما چه چیزی کیش را بسیار جذاب می کند؟ گذشته از تاریخ دراماتیک جزیره، مواردی مانند مناظر سرسبز، مراکز خرید مدرن، هتل های مجلل و شهرهای باستانی، این جزیره را به یکی از اصلی ترین مناطق توریستی در ایران تبدیل کرده است. اگرچه قوانین دولت مرکزی ایران در مورد این جزیره اعمال می شود، اما گردشگران معمولاً زمان خوبی برای برخورداری از آزادی های نسبی دارند. اشتباه نکنید در جزیره کیش هم حجاب برای خانم ها اجباری است. مهم نیست که خانم ها بخواهند چه فعالیتی را انجام دهند، از غواصی و پرواز با چتر پاراسل گرفته تا جت اسکی و غیره همه جا حفظ حجاب الزامی است.

مکان های دیدنی جزیره کیش

جزیره کیش دارای مکان های دیدنی بسیار جذاب است. پیشینه برخی از این اماکن به 2500 سال پیش (دوره هخامنشی) باز می گردد. در ادامه برخی از مناطق دیدنی کیش بیان شده است.

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیر زمینی کاریز کیشکاریز به معنی قنات است. شهر زیرزمینی کاریز مجموعه ای از تونل های زیرزمینی است که مردم در مناطق بیابانی برای رسیدن به آب حفر می کردند. نبوغی که در پس این تونل های زیرزمینی وجود دارد، هوش ایرانیان را به تصویر می کشد. کانال های کاریز در فاصله 16 متری زیر سطح زمین قرار دارند. طول این قنات حدود 15 کیلومتر است و حدود 270 حلقه چاه در امتداد آن قرار دارد. اخیراً موزه صنایع دستی در داخل شهر کاریز ساخته شده است. در این موزه فسیل ها، کوزه ها و سایر آثار باستانی که از دیواره های مرجانی تونل ها استخراج شده اند، نگهداری می شوند.

کشتی یونانی

کشتی یونانی جزیره کیشقدم زدن در ساحل غربی جزیره کیش شما را به یک منظره غافلگیرکننده می رساند. هفت هزار تن کشتی فلزی زنگ زده که روزگاری متعلق به یک تاجر یونانی بوده است. این کشتی در اثر برخورد به صخره ها در نزدیکی ساحل غرق و به حال خود رها شده است و نمونه بارزی از دوران اشغال جزیره کیش می باشد. کشتی یونانی ممکن است در طول روز کمی زشت و وحشتناک به نظر برسد، اما بعد از غروب آفتاب، همه چیز تغییر می کند.

نورپردازی های شگفت انگیز در بدنه کشتی غرق شده همه تماشاگران را مسحور می کند و ساحل غربی را به بهترین مکان برای زوج های عاشق تبدیل می کند. می توان گفت کشتی یونانی به عنوان سمبل جزیره کیش عمل می کند.

شهر باستانی حریره

حریره بر خلاف کاریز در زیر زمین پنهان نیست. شهر باستانی حریره در ضلع شمالی جزیره کیش واقع شده است. این شهر روزگاری محل زندگی بسیاری از ثروتمندان محلی بوده است. حریره نماد دوران طلایی جزیره رویایی کیش در قرن هشتم می باشد.

مناظر طبیعی جزیره کیش

مناظر و سواحل عجیب و غریب، چهره این جزیره را نشان می دهد. از سواحل مرجانی گرفته تا دره پرتغال و گونه های مختلف گیاهانی که در سراسر جزیره رشد کرده اند، همه و همه جزیره کیش را به شکل یک تابلو نقاشی باشکوه درآورده است. برخی از مناظر طبیعی کیش عبارتند از:

درخت سبز کیش

درخت سبز جزیره کیشضلع شمالی جزیره کیش به طور خاص به دلیل زندگی گیاهی بسیار شناخته شده است. در این قسمت یک مجموعه تفریحی در اطراف یکی از قدیمی ترین درختان لور این جزیره ساخته شده است. گمان می رود که درخت سبز کیش قدمتی بیش از 600 سال داشته باشد. مردم محلی بر این باورند که این درخت برای آنها شانس می آورد و آن را مقدس می دانند.

ساحل مرجانی

این ساحل در قسمت شرقی جزیره کیش قرار دارد. علت این نامگذاری به دلیل مرجان های زیبایی است که می توانید در این ساحل ببینید. تمام طول ساحل دارای آلاچیق های زیبا می باشد. ساحل مرجانی کیش در کنار نخل های بلند و زیبا مناظر چشم نواز و زیبایی ایجاد کرده اند. ساحل مرجان یک مکان فوق العاده برای دیدن طلوع خورشید در جزیره کیش است.

مراکز خرید جزیره کیش

در جزیره کیش تا آنجا که چشم کار می کند مراکز خرید شیک و مدرن وجود دارد. منطقه آزاد تجاری بودن و نیز دسترسی آسان به بنادری همچون دبی راه را برای برند های محبوب باز کرده است و موجب گشته کیش به یک بازار درجه یک تبدیل شود.

مرکز خرید دامون

مینی بازار فانتزی و گران قیمت در جزیره کیش با دکوراسیون عالی و لوستر غول پیکر ویژه و معروفش! هیچ کالای تقلبی در دامون دیده نمی شود و یک فود کورت بزرگ و لوکس نیز در طبقه آخر آن وجود دارد. در دامون می توانید به سهولت آنچه را که از مارک های مختلف نیاز دارید پیدا کنید.

مرکز خرید پردیس

پردیس 2 یکی از قدیمی ترین مراکز خرید واقع در وسط جزیره کیش است. وجود بیش از 200 فروشگاه در این مرکز، فضای کافی برای مشاغل مختلف ایجاد کرده است. در این مرکز انواع کالا، از مواد غذایی و لباس گرفته تا لوازم خانگی به فروش می رسد.

رستوران های جزیره کیش

رستوران کوه نور

اولین چیزی که به هنگام قدم زدن در رستوران کوه نور متوجه می شوید، طراحی شگفت انگیز غار، موسیقی زنده و یک نسیم خنک بر پوست است. دلیل این موضوع محیط طبیعی صخره ای رستوران است. کوه نور یک رستوران گران قیمت در جزیره کیش محسوب می شود اما با این وجود، وقتی سفارش شما آماده میشود، همیشه خود را در یک شرایط خاص خواهید یافت. نه به این دلیل که غذاهای اینجا هزینه زیادی دارد، بلکه به خاطر منوی خوشمزه ای که کوه نور دارد. یک کلام توصیه می شود در این رستوران غذاهای ایرانی همچون کباب را فراموش نکنید.

کافه لاوازا

کافه لاوازا جزیره کیشدر این کافه کوچک واقع در جزیره کیش یکی از بهترین قهوه ها سرو می شود. شاید منوی کافه تنوع زیادی نداشته باشد اما بالکن کافه با چشم انداز فوق العاده این کمبود را جبران می کند. همچنین قلیان های کافه لاوازا نیز بسیار عالی هستند. شما می توانید در حالی که از مناظر فراموش نشدنی جزیره لذت می برید قلیان کشیده و خستگی را از تن بدر کنید.

رستوران میرمهنا

رستوران میرمهنا کیشاگر در جزیره کیش به دنبال خوردن غذاهای دریایی فوق العاده هستید کافی است به رستوران میرمهنا بروید. بسیاری از مراجعین این رستوران را به دلیل چشم انداز زیبایی که به سمت دریا دارد دوست دارند اما در هر صورت انواع غذاهای دریایی تازه و خوشمزه نیز در این رستوران سرو می شود.

کارهای دیگری که باید در کیش انجام شود.

 دوچرخه سواری

دوچرخه سواری در کیشیک مسیر دوچرخه سواری به طول 51 کیلومتر در جزیره کیش وجود دارد و ایستگاه های اجاره دوچرخه در سراسر جزیره هستند. این مسیر دسترسی آسان به برخی از خلوت ترین و بکرترین نقاط جزیره تا سواحل شلوغ را برای عکاسی و ثبت خاطرات فراهم می کند.

تفریحات دریایی

ورزش های دریایی کیشجزیره کیش برای عاشقان زندگی دریایی همچون سرزمین دیزنی است. این جزیره یک مکان عالی برای افرادی است که بابت خرج پول خود برای تفریحاتی همچون جت اسکی، فلای برد، پاراسل و ... تردید نمی کنند. تعداد زیادی کلوب های دریایی با پرسنل مجرب آماده اند تا در تعطیلات شما را به اعماق خلیج فارس ببرند. اگر به تفریحات آبی بپردازید بی شک اوقات به یاد ماندنی در کیش خواهید داشت.

پارک آبی اوشن

پارک آبی جزیره کیشاین پارک آبی، اولین تم پارک آبی روباز ایران است که بر پایه داستان رمز و راز قلعه خورشید طراحی شده‌است. پارک آبی اوشن کیش در حال حاضر 13 وسیله بازی، 4 استخر و یک چشمه آبگرم دارد. البته انواع رستوران ها، استراحتگاه، کافی شاپ و مراکز خرید نیز در این پارک دیده می شود.

هتل های جزیره کیش

تعداد زیادی هتل خوب در این جزیره وجود دارد اما ما می خواهیم  بهترین های آن را برای شما معرفی کنیم.

هتل سورینت مریم

هتل سورینت مریم کیشهتل مریم در مارس 2012 به گروه هتلداران سورینت پیوست. همانطور که یکی از مشتریان خود می گوید: "هتل دارای فضایی جذاب است و اتاق ها تمیز و راحت هستند." چشمه آبگرم اختصاصی، اینترنت پر سرعت، حمل و نقل راحت به فرودگاه و بسیاری موارد دیگر تنها برخی از خدماتی است که این هتل ارائه می دهد و آن را به یک انتخاب مناسب تبدیل کرده است.

هتل ویدا

استخر بزرگ و امکانات تفریحی عالی هتل ویدا آن را در بین پنج هتل برتر جزیره کیش قرار داده است. کارمندان حرفه ای به هر نیاز شما پاسخ داده و تا جایی که می توانند کمک می کنند. اگر این هتل را برای تعطیلات خود انتخاب کنید، مطمئناً اوقات خوشی را سپری خواهید کرد.

 

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود