گذراندن یک روز در خانه مردم شناسی بومی جزیره کیش

گذراندن یک روز در خانه مردم شناسی بومی جزیره کیش

1402/05/21 -




توضیحات

کیش بهترین جزیره تفریحی ایران است. این جزیره شهرت خود را مدیون مراکز خرید متعدد، هتل های ساحلی، رستوران های مختلف، و فعالیت های تفریحی بیشمار آن است. یکی از ویژگی های این جزیره که هنوز خیلی ها از آن خبر ندارند، خانه بومیان آن است. این جاذبه به قدری مخفی مانده است که حتی گردشگران ایرانی هم از آن خبر ندارند، چه برسد به گردشگران خارجی.

گرچه این خانه ها را اکثرا با نام خانه بومی میشناسند، بنیانگذاران نام "خانه مردم شناسی بومی کیش" را برای آن انتخاب کرده اند. خانه ای که قبلا به یکی از تجار مروارید تعلق داشته است، اکنون به موزه ای تبدیل شده است که بازدید از آن برای عموم آزاد است. با ما همراه باشید و این جاذبه را بیشتر بشناسید.

تاریخ و فرهنگ بومی خانه

این خانه حدود 200 سال پیش و کاملا مطابق با سبک معماری بومیان جزیره ساخته شده است. این خانه، خانه ای معمولی نیست. این خانه امتیاز ویژه ای دارد، به خصوص برای ساکنین روستای تاریخی سفین که اکثرا در همین خانه تحصیل کرده اند.

خانه بومیان کیش

فرزندان آن ها در یکی از اتاق های این خانه جمع میشدند و در جلسات مکتب خانه و قرآن خوانی شرکت میکردند. درهای این خانه به روی همه مردم محله باز بود و برای فرزندان آن ها، نقش مدرسه را ایفا میکرد.

در سال 2014، حاج ابراهیم سالم حسینی این خانه را وقف کرد تا آن را به موزه تبدیل کنند. این اقدام، موقعیتی خارق العاده را برای بومیان کیش پدید آورد تا فرهنگ، تاریخ، سنن، معیشت و صنایع دستی خود را نشان دهند و با بقیه به اشتراک بگذارند.

 

ساختار اقامتگاه ساده و صمیمی کیش

این خانه را میتوان به 18 بخش یا اتاق تقسیم کرد. هر یک از این بخش ها، حیاط بیرونی، اتاق های استراحت فصلی، اتاق خواب، مهمانخانه، آشپزخانه، کلاس درس، انبار (مروارید، مرجان، خرما، ...)، بخش ماهیگیری و باغ مجزایی دارند.

هر بخش موزه، نمونه هایی کاملا معتبر و کمیاب از زندگی سنتی بومیان کیش را نشان میدهد. در این موزه، مجموعه ای زیبا از لوازم خانه و ابزارهایی با بیش از 80 سال قدمت، در معرض دید قرار دارند.

خانه بومی کیش

همه اتاق ها با بهره گیری از ابزارها، مصالح و معماری اصلی، بازسازی شده اند. این کار را خود مردم جزیره با ساعت ها تلاش و سخت کوشی انجام دادند تا در نهایت خیالشان راحت باشد که از اعتبار مجموعه کاسته نشده است. مصالح به کار رفته در این مجموعه عبارت است از: ستون های مرجانی، گل، خاکستر سیاه، شاخه های بافته شده نخل، نی و تنه نخل.

فعالیت های فرهنگی و کنونی بومیان

نکته جالب درباره این موزه آن است که از آن دسته از موزه هایی نیست که در آن ها قدم بزنید و چیزهای دیدنی مختلف را ببینید. بلکه تقریبا هر روز میتوانید سبک زندگی بومیان کیش، سنت ها، عبادات و عادات آن ها را به صورت زنده مشاهده کنید.

گردشگران میتوانند لباس های عروسی و یا دیگر مراسمات مربوط به مردم این جزیره را بپوشند و با آن ها عکس بگیرند. آن ها همچنین میتوانند درباره تاریخچه جزیره، صنایع و مراسمات آن مطالبی را یاد بگیرند. در تمام اتاق ها، چه در فضای داخلی و چه در فضای خارجی آن ها، ابزارها و وسایلی هست که هر روزه مورد استفاده مردم جزیره قرار میگیرند. ترکیب تاریخ، معماری و فرهنگ کیش، گردشگران را ساعت ها در خلسه فرو میبرد.

 

غذاهای بومیان جزیره کیش

محال است بتوانید چنین تجربه بینظیری را بدون خوردن غذاهای محلی، امتحان کردن نان های تازه شیرینی های محلی به پایان ببرید. اگر چنین تصوری داشتید، یعنی هنوز بومیان کیش را نمیشناسید.

بومیان کیش برای ناهار و شام از ترکیب غذاهای سنتی و مدرن، و شیرینی های خانگی که باعث آب افتادن دهانتان میشود استفاده میکنند. در نهایت میتوانید از  یک فنجان قهوه عربی و شیرینی هایی که با خرمای تازه درست شده اند لذت ببرید.

اگر به کیش سف کردید، مشاهده این خانه را از یاد نبرید. همکوچ، تور کیش جذابی را به همراه بازدید از این خانه برایتان تدارک دیده است.

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود