20 کار هیجان‌انگیزی که فقط در ایران می‌توان تجربه کرد

20 کار هیجان‌انگیزی که فقط در ایران می‌توان تجربه کرد

1402/05/28 -




توضیحات

این مطلب نقل قولی است از دو توریست معروف به نام های روهان و مکس که تجربیات خود از بازدید از ایران را به رشته تحریر درآورده‌اند.بازدید کردن و گشت و گزار در ایران یک تجربه‌ی بی نقص بود و در مدّت زمانی که ما در ایران حضور داشتیم هر روز چیزهای جدید و هیجان انگیزی را تجربه می‌کردیم. برخی از چیزهایی که ما در ایران آن‌ها را تجربه کردیم جزو جاذبه‌های توریستی اصلی محسوب می‌شدند و برخی دیگر از آن‌ها تنها جاذبه‌های محلّی آن منطقه‌ها محسوب می شوند. شما می‌توانید ماه‌ها در ایران به گشت و گذار و اکتشاف چیز‌های جدید و قسمت‌های مختلف بپردازید. در این مقاله ما لیستی از 20 کاری که در ایران می‌توان تجربه کرد را آورده ایم.

1. از کاشی‌کاری‌های زیبا و هیجان‌انگیز ایران دیدن کنید

کاشی ایرانی

کشور ایران مرکز برخی از زیبا‌ترین کاشی‌کاری‌های جهان محسوب می‌شود. در این کشور تمامی مساجد، کاخ‌ها و مقبره‌ها با کاشی‌هایی که اکثراً به رنگ آبی هستند پوشانده شده‌اند. مکان‌های محبوب ما از این نظر شامل مکان‌هایی همچون: کاخ گلستان در تهران، مسجد نصیر‌الملک در شیراز و میدان اصلی شهر اصفهان (منظور نویسنده میدان نقش جهان است) می‌باشد.

2. از طبیعت زیبای مناطق شمالی کشور ایران لذّت ببرید

طبیعت مناطق شمالی ایران در تناقض شدیدی با مناطق جنوبی این کشور قرار دارند و در آن مناطق، مکان‌های شگفت‌انگیزی برای پیاده‌روی و لذّت بردن از کو‌ه‌ها و آب و هوای بی‌نظیر و فوق‌العاد‌ه‌ وجود دارد.

3. بر روی زمین بنشینید و غذا خوردن را به این صورت امتحان بکنید

 

غذا خوردن به این روش جزو سنّت‌های ایرانی محسوب می‌شود و چنانچه شما در زمان حضور خود در این کشور به این صورت غذا نخورید، به احتمال زیاد یک جای کار می‌لنگد! البتّه شما به سال‌ها تمرین نیاز دارید تا بتوانید در این وضعیّت به صورت راحت غذا بخورید ولی با این حال، این کار یک روش سرگرم‌کننده برای غذا خوردن محسوب می‌شود.

4. طلوع خورشید در مسجد نصیرالملک شیراز را تماشا کنید

 

انجام دادن این کار احتمالاً جزو شگفت‌انگیز‌ترین و به یادماندنی‌ترین کارهایی است که در ایران انجام می‌دهید. دیدن طلوع خورشید از پشت شیشه‌های رنگی پنجره‌های این مسجد یک تجربه‌ی جادویی و شگفت‌انگیز است. ما اوّلین کسانی بودیم که قبل از تمامی بازدید کنندگان در آن‌جا حضور داشتیم و آن محل را برای مدّت 20 دقیقه، قبل از این‌که سایر افراد برای بازدید در آن محل حضور پیدا کنند، در اختیار خود داشتیم. زمان رسمی شروع به کار این مکان 8 صبح می‌باشد ولی مسئولان آن به ما اجازه دادند تا در ساعت 7:20 از ‌آن‌جا بازدید کنیم. 

5. از بازارها دیدن کنید

بازار کاشان

 

این بازارها در تمامی شهرهای ایران وجود دارند و بهترین مکان برای تجربه‌ کردن زندگی افراد محلّی محسوب می شوند. در برخی از مغازه‌های شهر‌های بزرگ شما می‌توانید سوغاتی خریداری کنید ولی اکثر این مغازه‌ها به فروش اجناس مختلف محلّی مختلف از جمله لباس و ادویه‌جات مختلف مشغول هستند. چنانچه شما به دنبال یک بازار بزرگ برای گشت و گذار و خرید می‌گردید، باید از بازار بزرگ تبریز دیدن کنید. این بازار بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ی جهان محسوب می‌شود. با این حال، ما بازار‌های موجود در شهر کاشان و اصفهان را بیشتر می‌پسندیم.

6. در خانه‌ی افراد محلّی اقامت کنید

 

در طول سفر خود به این کشور حدّاقل یک بار از جانب افراد محلّی برای اقامت در منزل آن‌ها دعوت خواهید شد. ایرانی‌ها جزو مهمان ‌نواز‌ترین افراد دنیا محسوب می‌شوند و در زمان اقامت شما در منزل آن‌ها، از شما تا حدّ انفجار با غذا‌های خانگی خوشمزّه و چای پذیرایی خواهند کرد و در رابطه با زندگی کردن در ایران با شما صحبت خواهند نمود. انجام دادن این کار یک تجربه‌ی فوق‌العادّه برای تمامی افرادی می‌باشد که به یادگیری و آشنایی با فرهنگ، مردم و تاریخ کشور ایران علاقه دارند.

7. سوار اتوبوس‌های VIP شوید

اتوبوس VIP

 

ایرانی‌ها سفر کردن با اتوبوس را به سطوح جدیدی ارتقا‌ء داده‌اند. صندلی‌های این اتوبوس‌ها بسیار بزرگ و جادار می‌باشند و شما قادر هستید تا ارتفاع آن‌ها را به طور کامل پایین آورید و از یک خواب شبانه‌ی خوب و لذّت بخش بهره‌مند شوید. چنانچه خوش‌شانس باشید، از شما با یک جعبه‌ی خوراکی پذیرایی خواهد شد تا شما بیش از پیش به دوران کودکی خود سفر کنید. 

8. غروب خورشید در بیابان را تماشا کنید

 

در کشور ایران موقعیّت‌های زیادی برای صحرا گردی وجود دارند و چانچه شما زمان لازم برای این‌ کار را در اختیار داشته باشید می‌توانید حتّی در این بیابان‌ها چادر بزنید. ما در ماه دی در ایران حضور داشتیم و به همین دلیل آب و هوا برای انجام دادن این‌کار سرد‌تر از حالت عادّی بود. ولی با این حال، ما توانستیم تا غروب خورشید فوق‌العادّه‌ای را از بالای تپّه‌های ماسه‌ای تماشا کنیم. ما از صحرای مرنجاب در شهر کاشان دیدن کردیم و بازدید از آن‌جا را به عنوان یک صحرای بدون آشغال و زباله به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم!

9. از هنر‌های خیابانی ‌ایران لذّت ببرید

 

چنانچه شما به هنر آزاد و خلّاقانه فکر کنید، احتمالاً ایران اوّلین جایی نخواهد بود که به ذهن شما خطور خواهد کرد. امّا در واقع شما می‌توانید بسیاری از نقّاشی‌ها و آثار هنری را تقریباً بر روی دیوار‌‌های تمامی شهر‌های ایران مشاهده کنید. این آثار هنری از نقّاشی‌های موجود بر روی تمامی دیوار‌های یک خیابان تا نقّاشی‌های دقیق‌تر و زیبا‌تر موجود بر روی دیوار‌های فروشگاه‌ها متفاوت هستند. همچنین، دیوار‌های اکثر مدارس با نقّاشی‌های رنگی پوشانده شده‌اند.

10. چای بنوشید

 

ایرانی‌‌ها بعد از خوردن هر وعده‌ی غذایی، بین وعده‌های غذایی، قبل از خواب و در طول روز به خوردن چای مشغول هستند. چای می‌تواند به عنوان شروع کننده‌ی یک مکالمه، برای خوش‌آمدگویی به میهمانان و ... استفاده شود. بنابراین از خوردن یک چای دبش در کنار دوستان محلّی خودتان لذّت ببرید.

11. در سواحل جزیره‌ی هرمز چادر بزنید

ساحل جزیره هرمز

در خلیج فارس جزایر زیبا و فوق‌العاده‌ی بسیاری وجود دارند که منتظرند تا توسّط شما کاوش شوند. جزیره‌‌ی هرمز تنها از یک شهر کوچک تشکیل شده است و تعداد زیادی جاذبه‌های طبیعی در آن برای اکتشاف و گشت و گذار وجود دارند. چادر زدن در ایران مجاز می‌باشد. بنابراین، دوستان خود را با خود همراه کنید و به یکی از سواحل دنج این جزیره بروید و از یک غروب فوق‌العادّه و گذراندن شب بر روی ماسه‌ها لذّت ببرید.

12. از پشت بام‌های گلی یکی از شهر‌های بیابانی و تاریخی ایران دیدن کنید

پشت بام های گلی یزد

 

مکان‌ها و شهر‌های مختلفی در ایران وجود دارند که هنوز سقف خانه‌های آن‌ها گنبدی شکل می‌باشد و از گل ساخته شده است. این خانه‌ها معمولاً به برج‌های بادی مجهّز هستند. در بازدید از این مکان‌ها حتماً به یکی از پشت‌بام‌ها مراجعه کنید و غرق در دیدن مناظر زیبای آن شوید. این کار به شما حسّ حضور در فیلم جنگ ستارگان را القا خواهد کرد. در بعضی از مواقع امکان راه رفتن بر روی این پشت‌بام‌ها در برخی از تورهای شهری وجود دارد. ما در مسافرخانه‌ای که در شهر شیراز در آن اقامت داشتیم مناظر زیبایی از غروب خورشید را تماشا کردیم.

13. دیزی بخورید

دیزی

 

غذاهای ایرانی بسیار خوش‌مزّه هستند و چنانچه شما رفتار مناسبی را از خود نشان دهید، حتماً برای خوردن تعدادی از این غذا‌های خوشمزّه دعوت خواهید شد. ولی برای بهره‌مند شدن از یک وعده‌ی غذایی فوق‌العادّه حتماً به رستورانی بروید که غذای دیزی نیز در آن‌جا سرو می‌شود. غذای دیزی ترکیبی از گوشت، سیب‌زمینی و لوبیا می‌باشد که به آرامی و در طول چندین ساعت پخته شده است. 

14. از درّه‌ی چاه‌کوه در جزیره‌ی قشم دیدن کنید

 

انجام دادن این کار یک تجربه‌‌ی غیر منتظره در سفر ما به ایران محسوب می‌شد. این درّه به وسیله‌ی زلزله، آب و باد ایجاد شده است و این کار منجر به ایجاد شدن الگو‌ها و حفره‌هایی گرد و زیبا در سنگ‌های سرتاسر این درّه شده است. شما می‌توانید از میان حفره‌ها و مسیر‌های سنگلاخی عبور کنید و به مناطق بالا‌تر بروید تا مناظر بیشتری را ببینید. با رسیدن به بالای این سنگ‌ها شما می‌توانید تمامی این درّه‌ی زیبا را از آن زاویه مشاهده کنید. این درّه برای دیدن غروب خورشید یک مکان فوق‌العادّه محسوب می‌شود و بازدید از آن آزاد است.

15. از باغ کتاب تهران دیدن کنید

باغ کتاب تهران بزرگ‌ترین کتاب فروشی تهران محسوب می‌شود. باغ کتاب تهران از جمله مکان‌هایی است که شما می‌توانید تمام روز را در آن‌جا سپری کنید؛ مخصوصا‍ اگر با کودکان خود از این کتاب‌فروشی دیدن می‌کنید. پایین پلّه‌های کتاب‌فروشی انواعی از کتاب‌ها و هدایا به زبان فارسی و انگلیسی به فروش می‌رسند.
باغ کتاب

در این مکان کافه رستوران‌ها، غذا فروشی‌های سیّار و یک تونل تخیّل وجود دارد‍! قسمت‌های علمی برای کودکان و نمایشگاه‌های تاریخی در بالای پلّه‌ها قرار دارند. همچنین، در این مکان کافه‌ای وجود دارد که کودکان می‌توانند در آن‌جا غذا‌ها را تهیّه و سرو کنند! ورودی این نمایشگاه رایگان می‌باشد ولی برای ورود به برخی از بخش‌های علمی آن شما باید هزینه‌ی ورود را پرداخت کنید.

16. در زیر پل خواجو در شهر اصفهان به صدای آواز گوش دهید

این پل به پل 100 اسرار نیز معروف است و از روی یک رودخانه‌ی تقریباً خالی که از وسط شهر اصفهان عبور می‌کند قرار دارد. این پل به گونه‌ای طرّاحی شده است که چنانچه شما در زیر طاق آن ایستاده باشید، صداهای مختلف از سقف‌های گنبدی آن عبور خواهند کرد و در طرف دیگر این گنبد‌ها شنیده خواهند شد. در اکثر شب‌ها افراد محلّی در این مکان حضور می‌یابند و با صداهای مختلف به آواز خواندن در کنار یکدیگر می‌پردازند. ایستاندن در این مکان و مشاهده‌ی این منظره‌ی زیبا هزینه‌ای را برای شما نخواهد داشت.

17. کوهنوردی کنید

کوهنوردی در ایران

 

کشور ایران تنها از بیابان‌ها تشکیل نشده است. مناطق کوهستانی بسیاری در این کشور وجود دارند که شما می‌توانید از بالای آن‌ها مناظر مختلف را تماشا کنید. ما برای دیدن مناظر فوق‌العادّه‌ای از شهر اصفهان در کوه صفه به کوهنوردی پرداختیم و یک روز کامل را نیز به پیاده‌روی در کوه‌‌های اطرف شهر یزد گذراندیم.

18. از دشت‌های نمکی ایران دیدن کنید

 

کشور بولیوی تنها نقطه‌ی جهان نمی‌باشد که در آن امکان دیدن دشت‌های نمکی وسیع وجود دارد. بسیاری از این دشت‌ها در ایران نیز وجود دارند و شما می‌توانید در یک سفر روزانه که با فعّالیّت‌های مختلفی ترکیب شده‌ است به این دشت‌ها دسترسی داشته باشید. مطمئن شوید که پایه‌ی عکّاسی خود را برای گرفتن عکس‌های سرگرم‌کننده به همراه دارید! دشت نمکی که ما در نزدیکی کاشان از آن دیدن کردیم مقداری رنگ قهوه‌ای را در خود نشان می‌داد (دشت نمکی واقعی حساب نمی‌شد) ولی دشتی که در شهر سیرجان از آن بازدید کردیم بسیار زیبا و جذّاب بود.

19. کلوچه‌های شمال ایران را امتحان کنید

 

مناطق شمالی ایران با کلوچه‌ها و شیرینی‌های خود معروف هستند و هر شهری این کلوچه ها را به شکلی متفاوت تهیّه می‌کند. کلوچه‌هایی که ما بیشتر از همه پسندیدیم در شهر فومن پخته می‌شوند که علاوه بر مزّه‌ای فوق‌العادّه، از نظر ظاهری نیز یک اثر هنری محسوب می‌شدند. این کلوچه‌ها به وسیله‌ی گردوی آسیاب شده، ادویه‌های مختلف و شکر پر شده‌اند و به صورت گرم و تازه در تمامی نانوایی‌ها و شیرینی فروشی‌های کنار خیابان‌های شهر تهیّه می‌شوند. چنانچه شما در اواسط روز به این شهر برسید، به احتمال زیاد افراد بسیاری را خواهد دید که در کنار خیابان و در مقابل نانوایی‌ها به تهیّه‌ی این کلوچه‌ها مشغول هستند.

20. از شترها دیدن کنید

 

مهم نیست که به عبور یک گلّه شتر در بیابان نگاه می‌کنید یا این‌که در حال شترسواری در سواحل ایران هستید، شما نمی‌توانید دیدن این شترها را از دست بدهید. حتّی در جادّه‌ها‌ی بین برخی از شهرهای ایران علامت ((محلّ عبور شتر)) را خواهید دید و تمامی این مسائل موجب ایجاد مسائلی خنده‌دار و جادویی در رابطه با این حیوان می‌شوند.

 

دیدگاه ها

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید. ورود